fredag 1 augusti 2014

För tunga att vattna med - men ack så vackra i trädgården !




Tack för kartan !

Redan när jag läste reportaget om Lillstugans Antik i Antik & Auktion tänkte jag att - Yes den antikboden måste jag besöka när vi åker ner till Österlen. Markaryd passerar vi ju och sedan får man väl leta sig fram.

På vägkrogen i Markaryd slog vi oss ner vid det enda bordet i hela restaurangen där någon vänlig själ hade lämnat en karta över Markaryd och där Lillstugan Antik fanns inprickad - som på beställning !




Sedan bar det av långt in i de småländska djupa skogarna på slingriga vägar där vi till slut kom fram till antikboden. Ett mecka om man älskar den franska stilen då innehavaren fyra-fem gånger om året åker till Frankrike på inköpsrundor.




Jag har ju en förkärlek för vattenkannor i zink som jag vet att jag inte är ensam om - och här fanns det massor med zinkvattenkannor till bra pris. Och zinkvattenkannor kan man ju inte få för många av eller hur ?
Även om dom är alldeles för tunga att släpa runt på i trädgården fulla med vatten pryder dom ju alltid sin plats vid någon installation.




Så naturligtvis blev det två stycken vattenkannor som fick följa med hem från det här underbara stället. Maken är inte lika förtjust i dessa vattenkannor som jag - kanske för att de tar upp en del plats i bilen och är otympliga eller också är det bara vi trädgårdsnördar som ser skönheten i dom.




Hit kommer jag att återvända fler gånger och se till att ha gott om tid så man kan strosa runt och verkligen ta in alla prylar - för här fanns mycket fint. Dessutom ligger det en teebod med kaffeservering inte långt bort från antikboden så man kan fylla på med energi samt Gräddhyllans café som mal sitt eget kaffe till kaffeserveringen i den stora mangårdsbyggnaden från 1870 så antikbesöket blev verkligen en helhetsupplevelse.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Oj där hade min plånbok blivit platt, rejält platt! Så mycket fint...
    TÄNK att det finns såna här ställen, riktiga små guldgruvor! Någon gång i framtiden får det bli ett besök här...
    Ha en solig och skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Så klart du behövde några kannor till. Det tycker jag inte alls är konstigt. :-)
    Det verkar ha varit ett toppenställe förresten. Synd att det är så långt till Markaryd...

    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Det där verkar vara nåt för mig många vill ha saker såg jag på dina bilder. Fin utflykt ni haft
    Önskar dig fler fina dagar i aug.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilket ställe, så mycket fint! Måste bara besökas nån gång! Jag kan se massor som jag bara skulle "behövt! Zinkkannor, kan man sällan låta bli, hoppade faktikst över att köpa en jag såg på ett loppis. Just för att de är så tunga, men det var nära ;)

    Ha en trevlig helg!

    Kram :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller verkligen med övriga, så mycket fint! Jag hade fått indikation på att den ev skulle upphöra, men det verkar ju inte så! Detta stället står på min önskelista, så jag hoppas att jag kan komma iväg dit nån gång. Tack för att du delade!
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset,alltid kul med något att besöka om man är i närheten. Och jag förstår din glädje, de är riktigt fina :)

    SvaraRadera
  7. Vilket ställe! Dit skulle jag också vilja åka och gå bland alla läckra grejer och botanisera!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Fina kannor och andra prylar! Ha det bra i värmen i Sverige!

    SvaraRadera
  9. Ser ut att finnas mycket kul där och kannor kan man aldrig få för många av.
    Nära mig har vi Östregårds antik och loppis. Ett jätteställe. Där skulle du trivas.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  10. Å så fina! Stor "vill ha"-faktor på dem. Jag är ingen trädgårdsnörd men gillar fina saker. Bor på landet så det passar med sådana. Markaryd sa du... hm... kanske får ta en tur åt det hållet :-)
    Kram Helén

    SvaraRadera
  11. Men Isa vilket ställe!!!
    Det är inte så långt för mig att köra dig.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa