måndag 18 augusti 2014

En undanskymd plats för själen !




En tillåtande plats för både tankar och ogräs !

Jag har ju knappt några träd i min trädgård men bakom växthuset i tomtgränsen bredvid köksträdgården står några höga härliga träd. En del rök ju när vi byggde växthuset så jag är jätteglad för de som står kvar. Här har skapats en undanskymd plats där man kan smyga undan och gömma sig från världen - lövverket silar ljuset och trädets grönska omfamnar när man är trött.




Här har jag också hittat en plats för min ljuskrona som jag tidigare hade i växthuset innan jag skaffade den nya. På en botten av jutesäckar vilar murgrönan och kastar lättjefullt ut sina långa revor. Fast ljusen vågar jag inte tända där i grönskan !




Den gamla avskavda pallen hade jag när jag var liten och på gamla dar har den flyttat in hos mig igen. Jag nänns inte måla om den utan den får ha kvar sina färglager och se lite sliten ut - precis som jag ibland.




En liten undanskymd plats i trädgården där man kan dra sig tillbaka är guld värd. Här är det rejält vildvuxet och alla ogräs är välkomna - en tillåtande plats att filosofera på och vänta in sig själv och sina tankar.

Har du en sådan plats i din trädgård ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Ja minsann det behövs platser för både det ena och andra i en trädgård. Min är ju inte så stor så jag har ingen direktplats för avskildhet. Jag har en lite tanke om att få en alldelens egen lite gömme plats bakom huset när det stora är på plats. Få se hur det blir.
    Hos dig är det verkligen inbjudande att slå sig ner.
    Ha en fin dag på din plats
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det ser ut!
    Där hade jag lätt kunnat trivas.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Men vad fint, vilken härlig plats! En sån behöver man. Jag har min favvostol i pergolan, men just nu har äldste sonen släpat upp den i trädkojan, har skällt på honom så jag hoppas den kommer tillbaks omedelbums!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig plats det ser ut att vara! Visst behöver man kunna sitta och filosofera ostörd ibland. Så kul att du har kvar pallen och så charmigt att det syns att den varit med ett tag.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. What a lovely, inviting spot! Thanks to trees that give us shade and privacy!

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig återhämtnings/njutarplats du skapat dig......=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. En plats att längta till!
    Tack för inspirationen, skall kanske se till att få en liknande hörna :=)
    Iren

    SvaraRadera
  8. Supermysigt, o pallen så fin!
    Nån sån plats har jag inte tyvärr, måste skaffa en, bestämt!
    Tack för tipset! Ro behöver man o man vill inte alltid bli sedd!

    Ha der gott och trevlig vecka, kram :)

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt inlägg Isa! Blir alldeles lugn och varm i hjärtat :). Så vackert i all sin enkelhet.
    Jag försöker att göra många sådana platser i min trädgård, och märker att det inte bara skapar ett lugn hos mig....en hel del nyfikenhet hos andra också ;). Känns faktiskt lite roligt när någon undrar vad som finns här i min trädgård!
    Ha de gott! Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Sannerligen en plats att vila både kropp och själ på och självklart ska pallen ha kvar sin patina. Har märkt att ju äldre jag blir ju viktigare blir mina saker med historia för mig. Både de med min egen historia och de som bär på andras.
    Här finns flera platser mer eller mindre undanskymda, men jag saknar den där vrån där jag skulle kunna koppla av utan att nån ser mig från nåt håll eller hittar mig. Här är det nämligen olika verksamheter på tomten och många som har ärenden som inte gäller mig.
    Ha det så mysigt!
    Anette

    SvaraRadera
  11. Så skönt det ser ut! Håller med om att träd behövs för alla möjliga saker i en trädgård, skydd och skugga är en av dem. Hoppas att du får tid att sitta i ditt "lugna bo" och njuta och att vädret kommer att tillåta det ett tag till!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  12. Oj så mysigt...ser väldans rofyllt ut där! Jag har väl haft några små krypin i trädgården men dom flyttas runt hela tiden, oftast blir det verandan under parasollet som gäller!
    Önskar dig en skön vecka, ta hand om dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  13. Vilken fin plats, ser verkligen rofylld och skön ut!
    Ja, lite efter årstid har jag olika platser som känns bra att sätta sig i. Ibland letar jag värme, andra gånger försöker jag komma undan den...
    Ha en skön vecka! /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  14. En sådan mysig plats du har ordnat. Man behöver ett sådant ställe, tack för inspo

    //Lena

    SvaraRadera
  15. Jätte fint och mysigt!!!!
    Min plats är nog i växthuset... =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  16. Bara genom att se din lugna plats så varvar jag ner. En pläd och en varm kopp te. Inget mer att önska för min del. Dags för njutning! Kram Zinnia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa