lördag 16 augusti 2014

Plantor i gåstadiet och skalperade daggkåpor !



Herre Gud - nu går dom !

Nu blommar Paradisblomstren som jag drev upp från frö i våras. Jag fick ju till slut väldigt många plantor och har pytsat ut dom lite överallt i trädgården. Bäst växer dom i landet runt huset där jag försökt att vattna lite extra i sommar när jag varit hemma.

Det är något visst med plantor man dragit upp själv - dom blir som bebisar man tar hand om som nyfödda små groddar och vattnar och pysslar om och glädjs åt varje litet framsteg tills de till slut lär sig gå själva. Och det är nog gåstadiet plantorna befinner sig i nu - liksom det lilla barnbarnet som nu går själv - det är inte klokt hur fort både små groddar och bebisar utvecklas!




Vemod, överblommat och nyklippt !

Lite vemodigt är det istället att bollkryssen som känns lite höstlig redan hittat till trädgården och att mycket redan är överblommat och nedklippt. Den gamla korgstolen som hängt med 4-5 år har nu gjort sitt i perennarabatten och en loppisstol för 60kr fick flytta in i stället.

Ulleternellen i förgrunden är en av de få växter som står i startgroparna att börja blomma liksom sköldpaddsörten som blommar i vackert rosa tills frosten kommer. Tillsammans med solhattarna, dahlior, kärleksört, Miskantusgräs och liljor håller de liv i perennarabatten under sensommaren och hösten.

I år har jag faktiskt skalperat daggkåpan och nävorna längs med backen och de kommer med nya fina gröna blad. Kanske finns det hopp om ytterligare en blomning - blir annars lika glad över vacker grönska i rabatten nu när så mycket är överblommat!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Bollkryss i augusti känns som julpynt i oktober. För tidigt men nätterna börjar bli kallare så det är snart dags. Jag önskar dig en härlig lördag! Zinnia

    SvaraRadera
  2. Ulleternell ska jag ta och fixa hem. Bra med något som lyser upp i höst mörkret.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Magnifika paradisblomster och så stora och duktiga de ser ut barnen. För jag håller med dig de blir som barn när man vattnat och pysslat nästan en hel säsong innan man äntligen får belöningen. Har en dahlia jag vattnat på hela sommaren som inte slog ut förrän i veckan. Jag hade nästan gett upp hoppet. Som tur är har jag den i hink så jag kan flytta in den för enstaka frostnätter.
    Låtsas att jag inte såg bollkryssen (fast hörnan blev fin) för jag vill hålla hösten på avstånd minst en månad till :-) Har nyss sått en omgång grönsaker till.
    Varm kram
    Anette

    SvaraRadera
  4. Underbara paradisblomster. Med så många plantor måste det bli en fantastisk syn.
    Här brukar jag skalpera både jättedaggkåpor och nävor och ännu har inga av dem lämnat in.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och fina stoçkrosor nedan!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa