lördag 9 augusti 2014

Vimplar, kylklampar och coachning av småfåglar!

Den  fina porslinsbuddhan hittade jag på ett loppis/inredningsbutik i Hansjö, Orsa

Vad gör man inte för att överleva i värmen ! 

Äntligen går det att vara i växthuset igen ! Den här heta sommaren har man knappt stuckit in huvudet i växthuset de dagar man varit hemma och nu är det så skönt att den värsta värmen är över.

Visst är det skönt med värme men då skall man vara på en strand någonstans där det fläktar och havsbrisen smeker i håret för hemma i trädgården och framförallt i sovrummet på natten är värmen en riktig plåga.

Riktigt heta nätter har jag desperat slitit fram en kylklamp ur frysen, lindat in i sarongen och lagt i sängen som man använde en värmeflaska förr fast tvärtom nu för att bli lite nerkyld - jätteskönt faktiskt. Vad gör man inte för att överleva i värmen !




Coachar gråsparvar !

Den här fina vimpellinan som passar så bra i växthuset fick jag som en bonus från någon av trädgårdstidningarna. I helt rätt färger dessutom - färger som jag gillar och har i växthuset. Nu håller vimpeln fåglarna borta från växthuset för efter skatorna som gav upp och vidgade sina vyer kom småfåglarna på besök.

Otaliga är de gånger jag coachat en gråsparv som förirrat sig in i växthuset och inte hittat ut och sitter högst upp på muren med den breda luftspalten precis inom dykavstånd.

JAAA, du kan ta dig ut, ropar jag på tryggt avstånd ute på gräsmattan vid de vidöppna dörrarna. Nu är du jättenära, dra in huvudet och vingarna och DYK !!! Du klarar det, JAAA kom igen - du är ju så nära !

Ibland har fågeln faktiskt dykt och jag tror att både jag och fågeln varit lika lättade över utgången.




Nu skall jag och maken äta trerätters i växthuset i kväll för att fira 12 år tillsammans. Vår saga startade med ett fantastiskt möte i sommarnatten för exakt 12 år sedan.
HÄR kan du läsa mer om den galnaste dagen i mitt liv !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Ja det har, som du skriver, handlat om att överleva värmen! I växthuset har det nästan kokat, växterna har bara slokat...
    Grattis till alla härliga år tillsammans och jag önskar er massor av sköna år framför er också!
    Trevlig kväll!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, vilken het sommar! I år har jag inte längtat efter växthus alls. Och vilken fin kärlekshistoria! Trevlig kväll!
    kram Luna

    SvaraRadera
  3. Men så härlig knorr på inlägget! Och pust, jag har aldrig sovit så dåligt i hela mitt liv som den här sommaren. Tänker hela tiden att jag någon gång måste bli så trött att jag somnar på stört, men näej. Hoppas kvällen blev härlig!

    SvaraRadera
  4. Grattis till 12 år! Det är så roligt att läsa din krönika igen, jag gjorde det för länge sen också och förundrade mig över hur ödet styr:) För visst måste man tro att det finns en mening... Hoppas ni hade en riktigt mysig kväll, vädret kan ingen klaga på! 24 grader kl 21.30 på mi balkong i går kväll!!

    Fiffigt med kylklampar! Jag investerade i en fläkt som funkat jättebra, visserligen lite surr men jag har ändå sovit gott i värmen.

    Allt gott önskar jag dig och maken!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Ja, vilken värme och vilken torka det har varit denna sommar.
    Låter väldigt fiffigt med kylklamp. Jag, har varit avundsjuk på grannfrun denna sommar, som säger att hon sover i källaren för det är det svalt och skönt. Tyvärr har vi inte någon källare men en kylklamp kanske är lika effektivt.
    Kram och ha det gott!
    Raina

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig vy med vimplarna och buddan från växthuset. Vad jag blir sugen på upptäcktsfärd i ditt förråd av roliga saker!
    Fiffigt med kylklamparna! Grannen har sovit både i sin berså och under bordet på altanen (för det kändes mer ombonat). Själv har jag sovit utmärkt tack vare luftkonditioneringen. Mycket väl använda pengar! För att inte få sova ordentligt tär verkligen.
    Grattis till era 12 år! Nu ska jag läsa länken till din galnaste dag.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  7. Själv älskar jag värmen så jag tycker det hittills varit en fantastisk sommar. Just nu skriar måsarna över fjorden och kråkan i eken väntar på ett skrovmål.
    Läste din härliga krönika om hur ni träffades du och din man. Underbart!
    Fortsatt skön sommar
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Visst är värmen gott att få på sommaren men det får vara måtta på det också. Sköna dagar har det börjat att bli nu.Så fint du har det i ditt växthus måste vara mysigt att sitta där och äta.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Mysigt var ordet!
    Det där med kylklamparna lät fiffigt!

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  10. Grattis till era 12 år tillsammans! Härligt att få fira i en sådan underbar mijö. Här har vi regn idag och jag längtar redan tillbaka till värmeböljan...:-)
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  11. Nu hoppade jag direkt in i din fantastiska kärlekssaga för tolv år sedan. Vilken LYCKA!!!!!
    Jag blir alldeles varm.

    //Lena

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa