söndag 24 augusti 2014

Tre på rad framför växthuset !




Kommer ni ihåg inlägget i våras med "tre på rad" med inspiration från Tages Gunillaberg ? Under sommaren har jag haft rosenblomspelargoner i de turkosa krukorna från Sofias Bod på de vita pallarna ( från Clas Ohlssons) framför växthuset  - det blev inte så bra - de trivdes inte alls och gick aldrig i blom fullt ut. Nu har dom fått flytta in i växthuset i andra krukor.




Istället har jag fyllt krukorna med sirligt gräs, höstblommande blommor i rosa som fyller bra och står stadigt på raka stänglar och den lite trassliga njurvindan som oförskräckt slänger sig över kanten.




Nu när det är så många sommarblommor som gett upp är det de här krukorna framför växthuset som gör mig glad i trädgården.




Fast på framsidan i norrläge fortsätter de vita pelargonerna och favoriten njurvinda att blomma - nja njurvindan blommar ju inte men växer bra. Här står de lite skyddade under tak och pelargonerna har blommat oavbrutet hela sommaren. Hittade billiga plantor för 20kr/st på en handelsträdgård nära mig - tror bestämt jag sparar dom till nästa år också.




Dom står också "tre på rad" - fast tre blomlådor som står på rad utan pallar. Det är på den här sidan - framsidan jag drömmer om en trädgård i grönt, vitt och silver - en dag med mycket energi skall den bli verklighet - just nu finns det bara tre blomlådor på rad med temat!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Är helt såld på den där grönblå ärgfärgen och det blev fint med de nya blommorna. Gillar också vitt och silver. Det är svalt och lugnt när man är på det humöret. Din balkonglåda stilig. I min blev det i år mörkröd sötpotatis och en djupt sammetsröd hängpelargon. Typiskt nog har den inte börjat bli riktigt snygg förrän de senaste veckorna.
    Ha det gott. Alltid lika roligt att titta in och se vad du pysslar med.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att få se, Men du har ju börjat så bra. krukorna hos mig de står i vatten upptäckte jag idag så inte undra på att blommorna ser konstiga ut.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så vackra krukor, på rad!
    Ha en fin vecka!
    /Lena i Hagtorp

    SvaraRadera
  4. De fina pallarna minns jag! Och med krukorna på ger de mig medelhavsvibbar! Fint att ha något att vila blicken på nu när allt börjar mattas av.
    Vilsamt också med de vita pelargonerna och njurvindan i lådorna. Klart du har planer... inget är så roligt som att fundera ut hur man kan göra det ännu finare:)

    Ha en fin ny vecka!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Så snyggt med tre på rad!
    Var i Köpenhamn i förra veckan och besökte Tage Andersens Boutiqe och museum. Du må tro att det fanns mycket att vila ögonen på:) Nu blir jag sugen att även besöka Gunilleberg.
    Önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Njurvinda är så vackert, och ihop med den gröna färgen på dina krukor blev det toppen. Men hur övervintrar du njurvinda? För det var väl det du menade?
    Åsa

    SvaraRadera
  7. Åh, så snyggt!!!! verkligen Isa-färger.... =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  8. Vilken skön triss, det är så vackert med sensommarblommor nu! Eller om man törs säga höstfägring, jag vill nog suga lite på den karamellen ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Men fint! Och visst är perlagonen en fantastisk växt!
    Tål och klarar så mycket och blommar i princip hela tiden.
    Den och dahliorna har blivit mina sommar favoriter i år.
    Jag har nästan inte köpt några sommarblommor i år, tycker att perlagonerna har varit så tacksammma och det blir enhetligt på något sätt, renar upp det bra till alla andrai vimlade av perenner.
    Kul med tankar på den nya rabatten!

    Ha det gott!
    Kram :)

    SvaraRadera
  10. Jättefint! TREvligt och TREndigt!

    SvaraRadera
  11. Åh, vad fint! Upprepning är definitivt en "hit" även i trädgården. Min eviga trädgårdsambition är att jag ska ha fler av färre varianter, får se om jag lyckas i höst när jag måste fylla på en hel del rabatter.
    Jag har också haft vita pelargoner i år (vid sommarstugan) som har blommat helt fantastiskt, trots att de stått ute. Får se om jag lyckas övervintra dem i sommarstugan, där är i alla fall rätt temperatur under vintern!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  12. Tänk vilken skillnad det blir med att sätta ihop tre av samma till en grupp. Kram Zinnia

    SvaraRadera
  13. Ser jättefint och spännande ut hos dig. Kan du möjligtvis minnas vart du köpte de blomlådor som du har på framsidan med pelagonerna i. Har EN sådan själv, men skulle vilja ha fler. /Renée

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa