måndag 22 maj 2017

Kruksamling i terrakotta framför växthuset



Samma sorts material

Min vän floristen tipsade mig för många år sedan att för att hålla ihop en kruksamling skall man hålla dom i samma sorts material. Den kunskapen ploppade upp i hjärnan i går när vi kom hem från antikmarknaden i Nora där jag också fyndade stora vackra Hortensior för 99kr hos Interflora.

Jag bestämde mig för att bara plantera i terrakottakrukor för att hålla ett enhetligt material så kruksamlingen på det gamla patinerade trädgårdsbordet framför växthuset höll ihop och skapade harmoni.




Romantiskt tema

Den lilla krukan med den veckade kanten kommer från "En liten bit av Medelhavet" - fantastiskt ställe mitt efter stora gatan i Hammenhög. I krukan har jag satt små lökar av klöver som precis har börjar komma upp. Kommer att bli små rosa blommor som stämmer in på det romantiska temat jag tänkt mig på framsidan av växthuset.
.




Emma och Appelblossom

Vad passar bättre in i ett romantiskt tema än pelargoner. Ljuvliga tulpanpelargonen Emma (längst ner till höger) och rosenpelargonen Appelblossom fick flytta ut från växthuset och ta plats bredvid primadonnan Hortensia.





Maken höll liv i dom

Jag råkade slinta till på tangenterna till datorn och beställde hem ett gäng pelargonsticklingar lagom till Trädgårdsmässan så maken fick det stora uppdraget att försöka hålla liv i dom tills jag kom hem igen. Några rök men de flesta ser ut att klara sig.





Vackert bruksföremål

Jag älskar tanken på att någon förr i tiden lagt ner så mycket möda och kärlek på ett bruksföremål för att skapa något vackert i vardagen. Och nu får det gamla tunga strykjärnet pryda trädgården i stället.





Hopplock

Jag brukar plocka ihop lite av vad jag har när jag skapar en installation i trädgården. Det brukar börja med något inköp som får sätta stilen som Hortensian den här gången. Solhatten hittade jag för 39kr på Ikea i morse annars är allt hopplock. Till nästa helg skall jag gå vidare med de stora olivkrukorna - kom aldrig i väg till Blomsterlandet när de hade extrapris på rosen Queen Elisabeth och idag var de slut men får in nya lagom till nästa helg så då får jag hänga på låset.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Som alltid Isa, så harmoniskt och vackert! Helheten som krukorna ger känns så vilsamt för ögat. Ändå finns där knorrar man upptäcker efter ett tag!

    Glad måndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så nydelig og vakkert.
    Her ble man varm om hjerte når man kom inn.
    Ha en god kveld.
    Klem Christina

    SvaraRadera
  3. Så flott du lager det til, jeg tror jeg må prøve å dekorere mer i inngangspartiet mitt. Klem til deg fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Det där med samma krukor försöker jag hålla mig till i växthuset nu när jag äntligen kan få börja samla på mig lite pelargoner där inne. Blir inte stökigt o så lätt att flytta runt utan att det ska bli missmatch.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa