lördag 24 september 2016

När man inte riktigt orkar



Nu är det nock

Den här veckan har jag knappt varit i trädgården - tur att det kom ett riktigt regnoväder i går kväll så växterna fick sig en ordentlig rotblöta när jag dissat vattningen under flera dar. Till slut kommer man till en punkt på hösten när man inte riktigt orkar mer. Har släpat tunga vattenkannor i trädgården sedan i maj och nu fick det helt enkelt vara nog. Eller nu är det nock som lilla norska barnbarnet sa med eftertryck till mig sist jag var på besök i Norge.




Inte kommit till skott

Har njutit av vackra höstkransar på andra bloggar men själv har jag inte kommit till skott än. Lusten har inte riktigt slagit till. Väldigt olikt mig som brukar duka upp ett smörgåsbord på planteringsbordet och gå loss bland skogens alla skatter. Tur att man kan köpa med sig en liten krans från skördemarknaden istället när den egna kreativiteten sviker.




En enkel äppelkrans som någon annan gjort får bli lite prydnad i trädgården i väntan på att lusten skall återvända.




Höstfärgerna invaderar

Det hinner hända mycket i trädgården när man inte varit där på ett tag. Höstfärgerna har invaderat jordgubbsplantorna och målat dom i vackra toner. Egentligen borde jag klippa bort revorna men jag tycker det är så vackert när dom slänger sig över kanten.




Bladen på klockrankan blir mörkare och mörkare för varje dag och nyckeln som dolt sig där bakom börjar långsamt träda fram igen.




Försent

Klockrankan levererar fortfarande klockor och tar över portalen till köksträdgården mer och mer. Humlen som växte från andra hållet har torkat. Den var full av humlekottar som jag tänkte klippa av och smycka höstkransarna med. Tyvärr stannade det bara vid en tanke och nu har alla kottar torkat och blivit bruna.




Insvept i höstlig morgonimma

Växthuset ligger insvept i höstlig morgonimma och vi får se om solen orkar bryta igenom och torka upp under dagen. Just nu ser det hoppfullt ut.

Igår var jag på besök hos naprapaten. Har inbokat besök varje månad och behandlingen är superbra men gör så ont så man knappt kan andas. Den här gången slapp jag i alla fall att ligga som en utmattad trasa i soffan efteråt. Kroppen blir bättre och bättre för varje gång och idag börjar energin återvända igen. Kanske finns det hopp om en trädgårdsdag den här helgen - tror att växterna skulle uppskatta att bli lite ompysslade. Kan hända blir det till och med en sväng med vattenkannan !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Nog är det skönt att hösten kommer! Tack och lov för våra fyra årstider och den längtan de medför. Önskar dig krafter så du hinner med det roliga kranspysslet! Har precis pysslat fram en höstkrans att gratta en 60-åring med. Materialet plockade jag delvis i skogen i ösregn igår... första regnet på flera veckor. Typiskt va?

    Höststyrkekramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jaså ni har också haft/har så torrt! HÄr med, bevattningsförbud sen 1 juni, och än är det så himla torrt. Och jag har också tröttnat på att släpa vattenkannor, så nu får det bli som det blir tyvärr...

    Må gott!
    GUnilla

    SvaraRadera
  3. Hoppas din kropp piggnar till snart och att krafterna kommer tillbaka men se till att använd dem på sådant som ger energi tillbaks. Ta hand om dig :)

    SvaraRadera
  4. Vi som inte behövt vattna på hela sommaren ,bara dom som är under tak ,tror att det är första sommaren jag har egen trädgård det händer har haft den i 25 år .Men olika falla ödets lotter ,trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera
  5. Jag har varit borta från bloggvärlden länge och inser att jag har missat massor! Jag hoppas att du mår bra och att din ork återkommer! En köpt äppelkrans går minsann lika bra.
    Kram med hopp om bättring /E

    SvaraRadera
  6. En jättefin liten krans du köpte! Jag orkade inte heller pyssla själv, utan handlade en hortensiakrans på blomsteraffären idag. Håller med dig om att orken liksom försvinner i takt med att dygnet blir kortare. Så är det varje år för mig.
    Önskar dig en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  7. Inte behöver man göra allt pyssel själv. Kan väl vara trevligt med nån annans också, nån som har tillgång till annat material än man själv. Paradiskransen jättesöt.
    Torkan är minsann ett kapitel för sig i år. Många växter här bara hälften så höga som de brukar och höstsilveraxet är nog törstigare än övriga för det har bara orkat till en tredjedel av sin vanliga höjd. Det har helt enkelt inte gått att hålla jämna steg med torkan. Det är också konstigt att frosten inte tagit sommarblommorna utan att det blir torkan som sätter P.
    Man får nöja sig med så mycket man orkar och inte vad som egentligen skulle behövas.
    Var rädd om dig och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Vet du vad Isa...det är precis som det ska vara den här årstiden :) Klart man är trött och sliten efter en hel trädgårdssäsong ! Speciellt vi som inte är helt 100 redan innan ;) och jag kan bara hålla med om torkan och all bevattning, det känns inte som om man har hunnit med något annat än att vattna denna säsong och som du skriver så tidigt som redan ifrån maj..bedrövligt !Men nu går våra trädgårdar snart till vila och våra kroppar också för att sedan ta tag igen i vår med ny lust och energi :D Min trädgård har aldrig varit så igenväxt med ogräs som nu..orkar inte både måla och rensa och vattna så det minst viktiga får bero...annars gör jag alltid en ordentlig höstrensning som man har igen på våren men tror inte att jag orkar nu..Unna dig ett par helt trädgårdsfria dagar utan egna krav och måsten så ska du se att inspirationen återvänder ;)
    Bamsekram

    SvaraRadera
  9. Ja helt plötsligt tar orken slut, det får vara så! Allt har sin tid och nu går både jag och trädgården i vila ett tag...
    Fina bilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  10. Hoppas du kryar på dig! Snart är det 'nock' för den här säsongen och det känns både vemodigt och skönt på samma gång.
    ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Ja du det är jobbigt ibland men sen vänder det lika fort och energin kommer igen och då är man lika glad som innan. Så måste det få vara, allt faller inte för att man inte orkar. Det går verkligen att bara njuta nu i sep. så fint det är det är nästan synd att klippa ner och rensa bort nu när det är så grönt och en hel del blommor kämpar på i torkan trotts allt. men de har rötter långt ner som får den näring den behöver.
    Ha det så gott i veckan och njut mer än slit.
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa