lördag 10 september 2016

Har varit i Paradiset och vänt



Här trivs sommarblommorna

Jag har varit i Paradiset och vänt idag. För så här måste det se ut i Paradiset. Rader på rader med sommarblommor så livskraftiga och välmående att man inte tror att det är sant. Som böljar sig fram i långa häckar i kompositioner så vackra att det nästan gör ont.

De gigantiska solrosorna blickar ner på en och nickar förnöjsamt med sina enorma huvuden. Att de trivs råder det inget tvivel om !




Dahlialand

Vid sjöparkens växthus i Kumla har man skapat en fantastisk trädgård som man blir lycklig som ett barn på julafton av när man kliver in bland alla växterna. Dahlialandet är gigantiskt och myllrar i alla kalla färgtoner.




Vart man än vänder sig så möts man av de stora odlingarna av sommarblommor i olika färger.




Parken och trädgården flankeras av växthus som rymmer vackra krukor och frodiga pelargoner.



Solen sken från en klarblå himmel och ställde till det lite med fotograferingen av härligheten.




Vackra krukor fanns det gott om utomhus också. I olika skepnader och i olika storlekar.




Här ses en del av odlingarna i varma toner med tagetes, ringblommor och häckar av rosenskära. I mitten syns stora krukor på piedestaler.


Så häftigt

8-10 höga piedestaler med Klockranka i krukorna som fritt får falla ner. Så häftigt. Det skulle visa sig att just Klockranka var en växt som återkom lite överallt på anläggningen.




Här har den ramat in en sittplats mitt i odlingarna. Pergolan är gjord av armeringsmatta.




Vilken växtkraft !!

Här har Klockrankan slingrat sig långt utanför ramarna och dignar av klockor ! Jag bara stod och gapade när jag hamnade här på min vandring runt trädgårdarna. Och jag som tyckte att mina Klockrankor var stora - undrar vad dom matat de här giganterna med ?




Här trivdes naturligtvis både fjärilar och småfåglar som gärna fladdrade över odlingarna som även bestod av grönsaker som svartkålen i bakgrunden.




Häftigt ställe

Här syns entrén till själva parken som består av konferenslokaler, restaurang och inomhusväxthus med camelior och pelargoner. Häftigt med statyn högst upp som jag tror är en skateboardåkare. På baksidan döljer sig en konstgjord sjö med vandringsstråk.




När man kliver in genom dörren möts man av den här vackra väggen med rustika terrakottakrukor och matchande växter.





Ibland ler livet mot en

Sjöparken var vårt sista utflyktsmål för i dag. Innan hade vi även hunnit med ett besök hos Tant Grön. Jag hade ett presentkort som jag fick när jag hade trädgårdsvisning i slutet av juli som nu kom väl till pass. Det visade sig att de hade 50 % på alla växter så jag fick en kraftig Katsura med mig hem i princip gratis. Jippie !

Innan dess hade vi varit en sväng på Mariebergs köpcentrum för mina glasögonbågar som bara var två år hade gått sönder. Nu gick dom till min stora glädje som reklamation och jag fick en helt ny båge. Inte riktigt likadan som den som gått sönder men ändå. Inte nog med det - jag hade ytterligare ett presentkort att utnyttja hos Björka trädgård så det blev en riktigt bra dag !

Dessutom vann maken 750 kr på trisslotterna som vi har prenumeration på så nu skall det bli gott med ett glas riktigt fint vin till kvällsmiddagen. Ibland ler livet mot en - och solen som idag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att känna att man fått inträda i Paradiset. Jag älskar att möta solrosor som bugar mot mig.
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Men oj så mycket vackert ,du har ju faktiskt varit i paradiset ,klockrankorna ja sådan enorma har jag inte sett förut .Solrosorna ,underbart,kramen nette

    SvaraRadera
  3. Vad härligt får då gratulera er till allt härlig hos er.
    Underbar park och inte illa med tant grön heller, Hoppas det blev gott vinet med
    Ha det gott och njut
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilken lyckodag! Ni har så fina ställen söderut så man blir avundsjuk. Här omkring är utbudet av inspirerande växtmarknader/offentliga trädgårdar mer än skralt. Klockrankan där är helt enorm och nu bestämmer jag att jag måste testa den nästa år.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina ställen. Kul när man anstränger sig och ser lite annorlunda ut. I dahliaparadiset har man ju verkligen gått "all in".
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Because you're worth it! Soliga hälsningar från Poppy

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och vilket härligt ljus i solrosbilden! ha dt så bra under veckan!/Monica

    SvaraRadera
  8. Hej Isa! Vilket ställe! Och vilken lyckad dag!
    Klockrankor överraskar. Även i kruka fungerar de väldigt bra och i år kom de igång väldigt tidigt i värmen i maj-juni.
    De små träden du undar över i min omgjorda rabatt är två uppstammade dvärgsyrén. De köptes förra hösten och klipps in med jämna mellanrum för att bli täta, så blomningen har inte varit som den ska, ännu så långe. Det var vid en bloggrunda jag fick upp ögonen för dvärgsyrênen, jag undar om det inte var hos dig eller kanske Titti. Jag har faktiskt tre stycken numera, så kan det gå när man kikar in i andras trädgårdar.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa