Loppis istället för massage !
Det är så roligt att åka på loppisrunda med min vän historikern (Tack vännen för en underbar em!) !
Hon vet precis vad man skall titta efter på varje föremål t.e.x. om det finns hammarslag på spikarna på den gamla koppargrytan som visar om den är riktigt gammal ... att det är de små detaljerna som berättar såå mycket om föremålet !
Vi skulle egentligen ha varit på långlunch med massageeftermiddag ... men när massören blev sjuk omvandlades massagen snabbt till loppisrunda i stället .... och vilken runda sen !
Vadå ivriga ?!!
Eftersom det var en onsdag hade vi turen att både Kupan (Röda Korset)och Bra & Begagnat hade öppet!
Lunchen sköt vi faktiskt på ... så ivriga var vi att äntligen få fynda på loppis !
![]() |
| 1927 står det på baksidan av den här härliga målningen ! Tänk så härligt att få sitta på den vackra träsoffan och brodera i trädgården ! |
På Kupan hade dom halva priset på alla tavlor som redan stod i prisklasser som 30-40 kr. Naturligtvis gick vi igenom samtliga tavlor och alla tavlor med trädgårdsmotiv fick lämna lokalen och varsamt paketerade följa med hem !
![]() |
| En annan del av målningen ... med krattad grusgång och öppna grindar ! |
Den rofyllda målningen i sin helhet med blommande körsbärsträd ! |
Hur tolkar man märkningen ?!
Den här vackra slitna soppterrinen från Gustavsberg stod högt uppe på en hylla på Bra&Begagnat och till slut kunde jag inte motstå den ... visst har den vackra "hänklar" (hmm ..... heter det så ?!)
Skulle vilja lära mig mycket mer om märkningen under varje föremål .. märkningen som kan berätta så mycket mer om ursprung och formgivare. Någon som vet någon bra hemsida eller bok om märkning av porslin ?
![]() |
| Ser fram emot att få fylla den med oasis och vackra vårblommor ! |
![]() |
| Vackra fat i olika storlekar i nysilver kan man aldrig få för många av ! Perfekt till ljusarrangemang, ställa vackra krukor på osv. |
Syret slut och jag också !!
Ja som ni förstår så var det en ovanligt givande loppisrunda ! Vi hann med lunch också ... på väg mellan Kupan och Bra&Begagnat hann vi precis in på Svalan innan dom stängde sin lunchbuffé. Så där fick vi lite välbehövlig påfyllning ... persiljejärpar med pepparsås efter salladstallrik till förrätt smakade super och gav oss ny energi in till nästa loppis. Vilket verkligen behövdes ... vi var liksom inte ensamma där !
Efter en och en halvtimme var syret slut i lokalen och vi stapplade ut med välfyllda kassar ! Nu kanske vi klarar oss tills loppissäsongen sätter igång på allvar ... haha ... men bara KANSKE !!
Ha en riktigt trevlig helg !
Kram/Isa













































