lördag 18 februari 2012

Givande loppisrunda !


Loppis istället för massage !

Det är så roligt att åka på loppisrunda med min vän historikern  (Tack vännen för en underbar em!) !

Hon vet precis vad man skall titta efter på varje föremål t.e.x. om det finns hammarslag på spikarna på den gamla koppargrytan som visar om den är riktigt gammal ... att det är de små detaljerna som berättar såå mycket om föremålet !

Vi skulle egentligen ha varit på långlunch med massageeftermiddag ... men när massören blev sjuk omvandlades massagen snabbt till loppisrunda i stället .... och vilken runda sen !

Kanna som för tankarna till Walt Disneysvärld (skulle inte bli förvånad om den plötsligt började dansa), en härlig gammal kopparbunke att plantera vårblommor i, kopparform att hänga på väggen nere i växthuset samt en härlig broderad duk som får förgylla trädgårdsmöbeln en solig sommardag

Vadå ivriga ?!!

Eftersom det var en onsdag hade vi turen att både Kupan (Röda Korset)och  Bra & Begagnat hade öppet!

Lunchen sköt vi faktiskt på ... så ivriga var vi att äntligen få fynda på loppis !

1927 står det på baksidan av den här härliga målningen !
Tänk så härligt att få sitta på den vackra träsoffan och brodera i trädgården !


På Kupan hade dom halva priset på alla tavlor som redan stod i prisklasser som 30-40 kr. Naturligtvis gick vi igenom samtliga tavlor och alla tavlor med trädgårdsmotiv fick lämna lokalen och varsamt paketerade följa med hem !

En annan del av målningen ... med krattad grusgång och öppna grindar !


Den rofyllda målningen i sin helhet med blommande körsbärsträd !

Småtavlor av vår lokala konstnär  Susanne Andersson för 20kr/styck !
Vilket kap ... reproduktioner ... men i alla fall !
Trädgårdstavlorna skall få "rama in" Jesustavlan från förra inlägget....
han kan behöva lite trädgård runt sig som lite balans till lidandet.


Hur tolkar man märkningen ?!

Den här vackra slitna soppterrinen från Gustavsberg stod högt uppe på en hylla på Bra&Begagnat och till slut kunde jag inte motstå den ... visst har den vackra "hänklar" (hmm ..... heter det så ?!)

Skulle vilja lära mig mycket mer om märkningen under varje föremål .. märkningen som kan berätta så mycket mer om ursprung och formgivare. Någon som vet någon bra hemsida eller bok om märkning av porslin ?

Ser fram emot att få fylla den med oasis och vackra vårblommor !

Vackra fat i olika storlekar i nysilver kan man aldrig få för många av !
Perfekt till ljusarrangemang, ställa vackra krukor på osv.


Det här vackra ovala fatet i nysilver har inskription med texten
" Till mamma på 60-årsdagen från barnen 6/2 1920".
Kanske serverade "mamma" kakor på det vackra fatet vid högtidsdagar då barnen kom på besök !
Det känns lite speciellt att köpa att sådant fat ... som så tydligt visar sin historia !
Dessutom är fatet märkt med A G D i stämpeln vilket jag lokaliserar till A G Dufva,
en av Sveriges första nysilverfabriker, grundad 1847 i Stockholm.
 Sedan står det 42 under och under det ett G
 som jag inte vet vad det står för. 42 skulle kunna stå för årtalet och G orten ,
men det är bara en gissning.

Syret slut och jag också !!

Ja som ni förstår så var det en ovanligt givande loppisrunda ! Vi hann med lunch också ... på väg mellan Kupan och Bra&Begagnat hann vi precis in på Svalan innan dom stängde sin lunchbuffé. Så där fick vi lite välbehövlig påfyllning ... persiljejärpar med pepparsås efter salladstallrik till förrätt smakade super och gav oss ny energi in till nästa loppis. Vilket verkligen behövdes ... vi var liksom inte ensamma där !

Efter en och en halvtimme var syret slut i lokalen och vi  stapplade ut med välfyllda kassar ! Nu kanske vi klarar oss tills loppissäsongen sätter igång på allvar ... haha ... men bara KANSKE !!

Ha en riktigt trevlig helg !
Kram/Isa

torsdag 16 februari 2012

En "levande" Jesus !


Jesus både tittar och blundar !

Igår var jag och min vän historikern på en intensiv loppisrunda .. tror vi både hade ett uppdämt behov efter lite loppisskatter !  Var helt slut hela kvällen efter den rundan och låg mest som en hög i soffan ... bilder från den utflykten kommer i nästa inlägg !

Jesustavlan hittade jag på en loppis på Österlen. Den satt i en nisch som jag gick förbi och jag fick lov att tvärstanna ... ni vet vissa saker bara "talar" till en ! Den här tavlan var en sån sak .. dessutom blundade Jesus första gången jag gick förbi och andra gången TITTADE han på mig ! Det var nästan lite läskigt !

I alla fall kunde jag inte lämna loppisen utan tavlan ... sen har den stått på golvet bakom kökssoffan ett tag för jag tyckte den var så läskig när han både tittar och blundar och är så LEVANDE ! Skrämmande och fascinerande på en och samma gång !


Teckningen är otroligt skickligt gjord och man kan se törnkronan och blodet som rinner i pannan dessutom har han ett starkt ljus som lyser runt hjässan. Undrar vad tecknaren ville säga med tavlan ... att Jesus både är död och levande ?!

Nu har tavlan fått komma fram bakom soffan och upp på väggen så nu tycker jag inte att den är lika läskig längre !


Kan du se att han både blundar och tittar ? Det kanske inte framgår lika starkt på bilderna som i verkligheten ! Någon som upplevt något liknande ? Kanske det finns något speciellt namn på den här sortens sätt att måla eller teckna !


Tack för alla hälsningar på Alla Hjärtans Dag !! Ni är så himla goa !!

Kram/Isa


tisdag 14 februari 2012

Massor med hjärtan på Alla Hjärtans Dag !!


Vad skall Alla hjärtans dag firas med om inte HJÄRTAN !!

Här har vi både hjärta från Trådspira och hjärta från löjtnanten och naturen ! Älskar hjärtan i trädgården ... dom står för lugn, trygghet, harmoni, kärlek och liv ... dom tillför det där lilla extra och gör en så glad !

Hoppas du också blir glad över den här lilla bildkavalkaden med hjärtan i trädgården och kanske dyker ett litet charmigt kärlekspar upp på vägen !

Liljan har tydligen "fastnat" för hjärtat i rabatten

Dubbel kärlek !


Ibland är hjärtat av sten ...

....och ibland av lavendel

eller också kan det var rostigt men ändå kärleksfullt !

Hjärta i fågelbo på mossbädd

Ett riktigt somrigt hjärta

Tro, hopp och kärlek bland surrande humlor



Hjärta på "altare" i växthuset


Till sist det charmiga, förälskade men lite med åren slitna grodparet på sin stock i perennarabatten

Hjärtligt välkommen !

Hoppas du får en riktigt trevlig dag i dag ! Hälsar alla nya (och gamla också naturligtvis!) läsare varmt välkomna med detta hjärtliga inlägg ... hoppas du skall trivas här hos mig och hitta inspiration till din egen trädgård !

Hjärtlig kram/Isa

söndag 12 februari 2012

Ljuvligt att få kliva in i tystnaden igen !


Äntligen går det att komma in i växthuset igen !

Idag var det en riktigt solig dag som värmde upp lite i växthuset och den lilla snön som kom under natten rutschade av taket i takt med att solen strålade på växthustaket !  Här inne är det fortfarande jul och det får bli lite mer värme innan jag städar ur den.

Det var så skönt att få känna på tystnaden därinne ... det är nog den jag saknat mest ... tystnaden och stillheten ! Den där tystnaden man minns från farmors kök när man var liten och bara klockan tickade ... tick tack tick tack.

Inne i huset har man så många maskiner som låter fast man inte tänker på det ... frys, kyl, diskmaskin, värmepannan osv. Här ute finns det inga såna ljud och växthuset stänger effektivt ute andra ev. ljud från omgivningen.

Här är det tyst, rofyllt och stilla !


Undrar vem som lämnat så här efter sig ?

Snickarbänken är belamrad med klippt enris som om någon hållt på med pynt och sedan bara lämnat allt ... undrar vem det kan vara ? Småfolket kanske ?

Tänk att det är ganska precis två månader sedan jag var inne i växthuset senast ... sedan frös det till och öppnar upp först nu när våren så smått börjar visa tecken på att den kommer nog i år också !




Julrosorna har djupdykt av kylan men det finns små knoppar där nere i jorden så kanske finns det hopp även för julrosen att kunna få möta våren !


Likadant här ... små livskraftiga knoppar kurar där nere och bara väntar på rätt tillfälle att sträcka sig mot värmen och ljuset !


I lä var solen riktigt varm och det var så underbart att få känna solljuset i ögonen och bara njuta av att ÄNTLIGEN .... kommer en liten föraning om våren!! LYCKA!!

Hoppas du också haft en skön och solig dag idag !
Ha det så gott under veckan !
Kram/Isa

fredag 10 februari 2012

Krukorna som vägrade krackelera !!



Lagom ... nej, det är ingenting för mig !

Dit det bär ... dit bär det !!  Jag har svårt att vara lagom med något som jag fastnat för (fler som känner igen sig !?)... så nu klipper jag servetter för glatta livet och decoupagar och drömmer om krackelerade krukor !!

Maken tycker det är lite jobbigt när jag brer ut mig på soffbordet med servettklipp framför TV och invaderar köksbordet med krukor och pryttlar ... det är då man saknar borden i växthuset allra mest ... där kan man verkligen bre ut sig och lämna allt när orken tryter ... och ingen säger någonting .... huset välkomnar en lika vänligt och omfamnade som vanligt när man väl dyker upp i röran igen ! (fast det gör faktiskt maken också !)


Egentligen gillar jag vanliga lerkrukor allra mest ... och allra helst när de är härligt patinerade och gamla ... men ibland kan det ju vara roligt med något annat också! 

Har tittat på krackelerade krukor i affärn men tyckt att de var lite dyra så va sjutton ... man får väl försöka själv istället ... man kan ju inte mer än misslyckas ... och då har man i alla fall lärt sig något av det ! Är man en learning by doing-människa så är man !

Sagt och gjort ... 5 vanliga terrakottakrukor inhandlades och målades med ett lager färg ( tidigare har jag alltid målat dom 2ggr för att motivet skulle fästa ordentligt men den här gången tröt tålamodet redan från början tydligen !)


Sedan blev jag inte riktigt klok på i vilken ordning allting skulle göras ... fast jag läste på krackeleringsflaskan och sökte på nätet !


Började i alla fall med att lacka fast motiven ... först stryker man lack där motivet skall sitta och sedan stryker man försiktigt ytterligare en gång PÅ motivet och stryker fast det på krukan. Ibland har man tagit för mycket lack och då kan det blöta motivet gå sönder så decoupagandet kräver total närvaro. Det är också viktigt att "försluta" alla kanter med lack.


Nu har texten runt kanten på krukan kommit på plats. 


Måla, vänta, lacka, vänta, lacka, vänta igen, gele på,  vänta och sedan KRACKELERING (i bästa fall!)!


Ett blommotiv har också lackats på ... valde heltäckande motiv när det skall krackelera  i slutändan ... tror det blir bäst ....  men har egentligen ingen aning ! 

När krukan har täckts helt skall den torka i 2 timmar innan man lackar på allt igen och sedan efter ytterligare torkning är det dags att pensla på krackeleringsgelen. Sedan skall den gelen torka i 2 timmar och SEDAN skall man försiktigt stryka på en akrylfärg i avvikande färg och DÅ börjar motivet krackelera DIREKT !  

PUHHH ... har jag verkligen orkat ÄNDA hit... inte undra på att jag bara grundmålade krukan 1gång när jag började när jag visste vad som väntade  !!


Krackeleringen som kom av sig !

Antingen har jag fattat allt fel och gjort allt i fel ordning eller också var det fel på färgen eller fel på krackelingsgelen som stått länge eller också ska jag inte hålla på med krakelering för inte sjutton började motivet KRACKELERA som det skulle när jag strök på akrylfärgen !

Hela motivet liksom bara försvann och det blev någon vit konstig yta som med mycket fantasi kanske krackelerade LITE ... väldigt lite ... möjligen lite mer med ett starkt förstoringsglas !!

Tror jag behåller de andra krukorna decoupagade utan försök till krackelering och grundmålar de 2 krukorna som är kvar en extra gång i stället !  Försökskrukan kanske jag kan skrubba av och lägga ut och låta den bli naturligt patinerad istället! Naturligt är nog ändå BÄST !! 

Lycka till med dina projekt i helgen !
Kram/Isa

PS. NU kom jag på att jag kanske inte alls skulle ha använt doucopagelacken utan satt fast motiven med krackeleringsgelen direkt ... tro om jag törs prova på en till kruka ?! hmmm .... DS.

torsdag 9 februari 2012

Pärlhyacinterna i köket glädjer en och pellisarna är ivriga nu !


Tur att det finns små vårlökar !

Åhh så härligt det är att komma ut i köket varje morgon och mötas av de fina vita pärhyacinterna som blommor lite mer och lite mer för varje dag i det lilla växthuset !




Fröerna får vänta lite till !

Jag har inte kommit igång med att så fröer än utan väntar till i mars när ljuset kommer på allvar och det går att nyttja det riktiga växthuset ... orkar inte riktigt med tidig sådd med allt vad det innebär ... även om man är riktigt sugen på att komma igång när man läser på bloggar som visar de livskraftiga groddarna som kommit upp !




Pellisarna är ivriga nu !

Tills dess glädjs jag åt att vårlökarna blommar i köket och att en del pellisar har fått komma in i köksfönstret från vinterförvaringen i förrådet. De övriga står och stampar och är ivriga och vill också komma in och börja växa !

Planterade om alla redan i höstas eftersom en del var sticklingar som kommit en bit på väg och andra hade varit samplanterade med andra växter och behövde komma i ny kruka. I förrådet står dom ljust och svalt i ett fönster och det verkar som om dom ägnat tiden där ute åt rotbildning ! Ca 1gång/vecka har dom fått lite vattning.

Sticklingarnas (som inte längre är några sticklingar) rötter sticker redan ut lite genom hålet i krukan ! Inte klipper jag ner dom heller ... bara ansar lite, lite ... tror det blir bra ändå ... i naturen är det ju ingen som klipper dom ! Det kommer massor med nya små skott nertill till min stora glädje ! I köket har vi inga element så det är perfekt för dom på fönsterbrädan.

Undrar bara VAR jag skall göra av dom
andra 15 pelargonkrukorna ? 

Ha det så gott !
Kram/isa

tisdag 7 februari 2012

Rosor i kruka OCH äntligen på låda !


I helgen har jag gjort något som jag tänkt göra i flera år ... men ibland kommer det så mycket annat emellan ... så det blir aldrig gjort !

I alla fall fick jag ett målarryck till slut efter flera år och gick till verket (tack för all energi ni ger mig !)



När vi renoverade köket för flera år sedan köpte vi en rullbänk på Blocket för att ha det tillfälliga köket på. Sedan var min tanke att den skulle målas och att lådorna skulle bli decoupagade.

På bilden syns också en spegel med hylla som är ett loppisfynd som också skall målas och dekoreras. Nu är den målad ... och decoupagandet återstår ... den roliga biten !


Äntligen börjar tankarna bli handling ! Här har målats i helgen !


Testade en massa servetter till motivet på lådorna ...  fastnade ändå till slut för rosenmotivet jag använt till kuddfodralen.

Det är så himla roligt att skapa något eget och få uttrycka sig ... det är ett stort behov i att må bra ! Det viktigaste är egentligen inte slutresultatet utan vägen dit ... att lyssna inåt och göra det man själv känner känns rätt för just mig !


Och så här blev slutresultatet ... eller nästan för i tankarna återstår en detalj, nämligen ....


....att kakla ytan med sjösten som vi också har kvar efter reparationer ... det är bra att spara på allt ... rätt som det är kommer det till användning !

Kakla har jag aldrig gjort tidigare så det blir en utmaning ... någon gång skall ju vara den första ! När bänken är helt klar kommer den förmodligen att få flytta ut i växthuset ... tror den skulle passa där eller ute någonstans i trädgården !

Ha det så bra under veckan !
Kram/Isa

lördag 4 februari 2012

Mer decoupage och återbruk !



Skrev ju lite grann om decoupage i förra inlägget och nu kommer lite repris från augusti ! Det är till er ... alla nya läsare som kommit till det senaste halvåret !

Jag gillar ju återbruk ..... och när jag fick gamla vackra örngott efter min mamma som hon broderat monogram på (och min farmor virkat spetsen) ville jag inte att de skulle ligga i ett skåp .... utan att de skulle brukas !


Jag hittade vackra servetter med "rätt" färger som jag använde. Man klipper ut motivet som man vill ha det och sedan drar man av lager efter lager av servetten tills man bara har själva motivet kvar. Lite pilligt ibland och tålamodskrävande ... men också meditativt och roligt !


Ett av motiven i närbild ! Hortensia i vackra färger !


Fixera och tvätta !

Man får använda en speciell decoupagelack när man gör på textilier och gärna också tvätta textilen först så motivet fastnar lättare. Det är också viktigt att fixera motivet på baksidan det sista man gör så det håller i tvätten. Det står bra instruktioner på lackflaskan.

Jag har tvättat flera av örngotten och bara vänt dom ut och in och tvättat i maskin i 30 grader. Det gick hur bra som helst !




Sällskap i trädgården !

Tillsammans med mormors gamla slitna trädgårdssoffa finns både mormor, farmor och mamma med mig i trädgården när jag slår mig ner i ruinen för att pusta mellan trädgårdsbestyren bland kuddarna !

Både mormor och farmor hade fantastiska trädgårdar som jag ofta drömmer mig tillbaka till och jag är säker på att i någon form och i någon dimension så finns dom med mig i trädgården och hjälper till ! Ibland kan jag ana dom när jag som hastigast kastar en blick åt sidan!

Nästa inlägg kommer också att handla om decoupage då jag är i full gång med målarpenseln och skapande igen ... så himla kul !! Får ju så mycket energi av era snälla och fina kommentarer och alla bloggbesök ! Tack snälla ni !

Ha det så gott !
Kram/Isa

torsdag 2 februari 2012

Uppsnyggning av den gamla snickarbänken !


Visst är vi fulla av planer
och drömmar nu inför säsongen som väntar ?! 

Själv funderar jag just nu över den gamla snickarbänken som är planterings- och pysselbord nere i växthuset. Just den sidan av växthuset är ett hörn som jag inte så ofta fotar .. förmodligen för att jag inte är riktigt nöjd med inredningen! Har liksom inte fått till DET !

Därför hittade jag heller inte så många bilder på bänken ... på bilden har det varit pyssel med decoupage .... och det är just decoupage jag tänkte använda på gamla handdukar (återbruk är så himla bra! ) och sy ett draperi för hyllorna i bänken så man döljer alla "fula" jordpåsar och annat som man måste ha och använder.



Herbs & Flowers passar väl bra ?!



Rostiga järnkonsoller - var hittar man dom ?

Just det här motivet med kryddor och lavendel är ett favoritmotiv och som tur är har jag några servetter kvar som jag kan använda. Ovanför bänken mot en spröjsrad vill jag sätta upp hyllor för alla små terrrakottakrukor ... tror det blir mysigare och rätt känsla om dom kommer upp lite och får lite sällskap av loppisfynd. Har sparat gamla grå bräder från sandlådan som låg där växthuset ligger nu ... så dom får en plats även i det nya och återbrukas !

Har letat efter snirkliga gärna lite patinerade och rostiga järnkonsoller men inte hittat några som passar ... är det någon som har tips ?



Rätt sak på rätt plats tar tid !

Det tog många år av drömmeri innan växthusdrömmen blev sann .... och det får ta tid att låta inredningen och resten växa fram också. En liten bit i taget kommer rätt saker på rätt plats ! Att det blir rätt känsla är viktigt ... och den kan ta tid att hitta ... det blir många loppisbesök och Blocketresor innan huset känns klart !

Funderade efter att ha sett Peter Englanders pelargonvägg i Apotekarns Trädgård i Simrishamn om jag skall "klä" den murade väggen med hängande pelargoner !? Det kanske bara stannar vid en tanke ...  en hylla med grånade återbrukade bräder med gamla konsoller blir det garanterat i alla fall på den väggen också ... full med pelargoner !


Chocken börjar lägga sig !

Har varit i lite chock de senaste dagarna efter att ha läst Claus Dalbys kommentar  i förra inlägget ! Satt länge och bara stirrade med tappad haka och tänkte .. jag drömmer ... det här händer inte !

Claus vill fota MITT växthus till sin kommande bok ... bland många andra växthus i hela Skandinavien. Än så länge är det bara en förfrågan ... vi får se vad som händer i sommar ! Det är i alla fall väldigt roligt  !!

Ha det så gott alla bloggvänner och dröm vidare ... nu har vi i alla fall lagt januari bakom oss och går in i en kort månad med längre dagar ... så våren är inte såå långt borta ändå !
Kram/Isa