torsdag 13 juni 2024

Marockanskt parasoll, fransk potatisstöt och rostiga fåglar

 

Överallt och ingenstans

Känns som jag håller på överallt och ingenstans. Planterar de sista uppdrivna dahliorna  som blivit kvar i sina plastpåsar i en zinkhink , sätter upp konsoller i växthuset, letar upp en gammal runda stör bakom växthuset och vips har alla halmkransar ett praktiskt boende ovanför snickarbänken efter att jag planterat ut en underbar liten näva framför den stora mjölkkrukan i rostiga rosenrabatten som kom barrotad och drivits upp i kruka.  




Tillför så mycket charm och känsla

Älskar det nya marockanska parasollet från Rusta som jag bär ut och in efter hur vädrets makter väljer att agera. Parasollet tillför så mycket charm och känsla. Det passade inte riktigt i parasollfoten så det var bara att vara uppfinningsrik och hitta något som stagade upp.  




Potatisstöt kan man ha till mycket

Jag hittade en potatisstöt tror jag att det är, som jag fyndade på antikmarknad i Nice när allt annat var så dyrt och jag ville få med mig något hem. Den låg och skräpade i Trädgårdsateljén och fick följa med ut och tänk den passade precis. 



Bekänt färg

Plantorna i krukorna framför växthuset har växt på sig och svartögat i olivkrukorna har bekänt färg - visst var blommorna rosa till min stora lycka. Dom har inte producerat så många blommor än men det kommer nog. Här har sommarslöjan slängt sig lite hur som helst och det är underbart vilt - precis min smak. 



Man får vara flitig att plocka

Stjärnöga är en klar favorit hos mig som alltid blommar hela sommaren om man är flitig med att plocka överblommat. Ser verkligen ut som ett stjärnöga - så vacker. Finns i flera olika färgkombinationer men jag gillar nog mest den här färgtonen. 



Rolig detalj

Idag skruvade jag också upp de charmiga rostiga fåglarna som jag skickade efter redan i höstas (tror det var från Temu). Det var bara att greppa fågeln och skruva fast den i kastanjestaketet eftersom fågeln redan satt på en skruv. Så smidigt och en rolig detalj på staketet. 




Hårt arbete 

Fortfarande är det mycket hårt arbete kvar i trädgården men jag bryter av med lite annat för att spara på kroppen. I morgon får jag ta nya tag med den sista odlingslådan till Blomstergården och de sista degtrågen som skall tömmas. Skall bli så skönt att få ut de sista småplantorna och så skulle jag ju direktså massor med fröer som ligger på vänt. Kanske jag kommer dit nästa vecka. Har midsommar som deadline. Avståndet krymper oroväckande. Och snart åskar det igen. Det är bara att andas och gilla läget. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa