lördag 8 juni 2024

Lobelialycka på riktigt, retrotripp och nya fönsterluckor

 

Nördränderna går aldrig ur

Har gått och sneglat på de tre lådorna på framsidan och inte kommit mig för att plantera i dom eftersom det var kvar gammal jord från i fjol. I går kväll kom lusten efter en hel dags utflykt tillsammans med maken. Det var befriande att lämna trädgården en dag och göra något helt annat. Fast det mesta hade ju med trädgård att göra ändå. Nörd som man är. 



Tur vi kan fälla sätena

Så här såg det i skuffen på vår bil när vi kom hem efter att besökt ett antal handelsträdgårdar, loppisar och inredningsbutiker. Tur att vi kan fälla ner baksätet när man oförutsett ramlar över fönsterluckor som formligen skriker efter att bli målade med turkos kalkfärg och leva ett kreativt trädgårdsliv i just min trädgård. Klart jag sa JA och välkommen. 

Kryddtagetes brukar jag dra upp själv men inte i år så det var toppen att ramla över småplantor för 10kr/st på Solhems trädgård i Fellingsbro. Blomstergården/köksträdgården blir sig inte lik om inte kryddtagetesen tronar i en zinkbalja eller två och lyser upp tillvaron. Dessutom underbar att plocka av till en kanna isvatten där den tillför både färg och smak. 



Lobelialycka på riktigt

Jag formligen älskar lila/rosa lobelia - både häng och kantvarianten och på första stället i Katrineberg där jag också fyndade de vackra rosa pelargonerna (kraftiga och knoppiga) kostade lila lobelior 18kr/styck. Jag föste glatt ner ett gäng i kundkorgen. 

Vid nästa stopp hos loppiset vid bron i Lindesberg som även har växter till salu hittade jag lobelior för 15kr/st vilket helt klart utökade min lobeliasamling. Slutligen på Plantmarknaden i Lindesberg reade dom ut sina lobelior för 10kr/st och hade även den ljuvt rosa varianten. Där var det lobelialycka på riktigt.  




Kul att plantera och kasta krukor omkring sig

Jag klämde ner mängder med plantor i de vita lådorna på framsidan och hoppas på överdådig blomning i sommar där växterna väver sig in i varandra och där pelargonerna kommer att trivas och fortsätta vara kraftiga och knoppiga. Adderade mina egen uppdragna sommarslöja för lite spret och skir blomning. När jag slutligen räknade ihop alla kastade plastkrukor efter planteringen hamnade jag på över 30 st - så ca 10 st i varje låda blev det till slut. 



Den mixade blev helvit

På andra gaveln där jag planterade i lådorna för några veckor sedan har sommarslöjan tagit sig ordentligt medan trädgårdsnejlikan i två olika sorter lever ett mer tillbakadraget liv och inte har visat färg än. Sommarslöjan skulle vara en mixed variant med rosa/lila toner men den vita har helt tagit över. Det blir trädgårdsnejlikorna som får stå för det färgglada i lådorna i sommar istället. Det skall bli kul när de börjar blomma. 



Kul med andras idéer

Så här hade den trevliga innehavaren till Bohrs Makeri i Lindesberg gjort med sina fönsterluckor - så kul att se andras idéer och plocka inspiration från. Hon har hängt upp torkade blommor med s-krokar så det kommer jag att ta med mig. Vi hade en väldigt trevlig prat- och skrattstund som det brukar bli när 2 nördar möts. 



Retrofika mitt i skogen 

Vår lunch intog vi i Nostalgibyn i Fellingsbro som är ett fantastiskt trevligt ställe med gofika mitt i ingenstans där man förflyttas till en 40-50-tals värld. All inredning är retro och det finns både biosalong, fik och frisör samt damekipering med tidstrogna kläder.  Och en härlig utemiljö. Avkopplande och lugnt. 

Idag gör vi inte så många knop då det varit lite ostadigt väder och trädgården har fått vila förutom att jag var ute i morse och sådde fler solrosor och ringblommor i solrosängen - undrar hur många hundra fröer jag har begravt där ute. Hoppas det ger resultat till slut!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Jag har också precis planterat i mina blomlådor ut mot gatan. Det blev rosa Stjärnöga och lobelia. Glömde bort att jag har en del blomlådor vid fönstren, så det saknas fortfarande blommor. Idag har det varit grått och lite regnigt, vilket är bra, det behövs.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Så snyggt med rosa stjärnöga tillsammans med lobelia !
      Visst är det konstigt att hur mycket man än planterar är det fortfarande några lådor som gapar tomma ?
      Här är det också grått och rengtunga skyar - var ute tidigt i morse och rensade.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa