lördag 21 januari 2023

Luktärter - sommarens stora blomsterglädje

 

Plötslig längtan

Helt plötsligt fick jag en väldig längtan efter luktärter eller Erteblomster som det heter på norsk. Det låter så ljuvligt när dom säger det. Det var ett antal år sedan jag hade luktärter i trädgården men till sommaren är det dags igen. Har dragit upp så många andra sorter varje år att jag glömt bort att så luktärter. 



 

Odlade i pallkragar

Innan vi anlade köksträdgården/Blomstergården odlade jag luktärter i pallkrage vid den gröna gruppen vid växthuset samt anlade en luktärtshäck med armeringsjärn bakom gruppen så man kunde sitta där och njuta av doften. 



 

Blev skuggigt på platsen

Det gick bra ett antal år innan det blev för mycket skugga på platsen pga att trädet bakom växthuset växte sig större och större och skymde solen. Nu till sommaren har vi tagit ner en del grenar som hängde över växthuset och som skuggade så jag hoppas det skall bli mer sol i Blomstergården.  



Luktärter som insynsskydd

Till säsongen 2015 drog jag upp luktärter vid den rostiga sänggaveln vid ruinrabatten som insynsskydd. Det måste ha varit innan jag planterade en ros där och klotpilen fick fnatt och började växa enormt. Idag är det helt igenväxt på platsen så det behövs inget insynsskydd. 




Hittade henne i frölådan

Luktärten Matucana växte hela sensommaren/hösten och levererade mängder med blommor så det var bara att plocka oavbrutet för att det skulle komma nya. Idag upptäckte jag att jag hade en fröpåse av just den här sorten i frölådan - vilken lycka. Den kan bli upp till 2m om den trivs och det hoppas jag att den skall göra i Blomstergården vid den rostiga portalen. 

Där skulle jag egentligen plantera en ros men har inte orkat gräva en grop för den eller köpt in en klätterros heller för den delen så det känns (just nu) som en bra idé att låta luktärter klä in portalen. 




Klär in rostiga portalen

Här syns entrén till Blomstergården med den rostiga portalen - tror det kan bli läckert med luktärter som klär in den och som doftar ljuvligt när man går igenom den. Min längtan förde mig till en websida där man kunde beställa luktärtsfröer, nämligen Blomstersafari Frö & förlag AB som drivs av luktärtsexperten Cecilia Wingård.

Naturligtvis klickade jag hem några ljuvligheter som:

High Society har stora vita blommor med rosa kant och är starkt doftande. 250-300cm hög. 
April in Paris hette tidigare High Scent. Är cremevit med violett kant. Bra till snitt. 180 cm hög
Mrs Collier är en cremevit rikblommig sort med en aning citrus. Stark doft. 180 cm hög

De här damerna är ju inte så färgstarka utan mer sobra så då kan det vara bra med någon färgklick som Matucana. 




Direktså eller förgro?

Jag brukar så mina luktärter direkt på växtplatsen för att slippa dra upp innan men i år tror jag att jag skall göra både ock för att få lite tidigare blomning. Har tyckt att de varit lite svåra att dra upp tidigt och upplevt att dom är lite rädd om sina rötter. Hur brukar du göra ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - nu drömmer vi vidare om en blomstrande säsong 2023!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Om jag sår luktärter brukar jag följa Cecilia Wingårds såråd och de fungerar utmärkt upplever jag. Fint färgval du gjort.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina !
      Det gjorde jag i fjol och inte en enda luktärt kom upp men kanske hade jag gamla fröer som gått ut. Får göra ett nytt försök med hennes tips i år !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!!
    Från att ha misslyckats med luktärtor något år så följde jag Cecilias W:s råd förra året och det gick superbra! Köpte även frön av henne då som jag fortfarande har i frysen och ska snart så enligt hennes instruktion! High society var en av dom, otroligt fin! Lycka till Mvh Majsan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Majsan !
      Skall också plocka fram mina fröer från frysen och följa Cecilias råd och hoppas på tur i år. Härligt att höra att High society är en av dina favoriter. Lycka till med dina sådder !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa