tisdag 17 januari 2023

Mitt hjärta klappar för Magnus - så saknad

 


Ett minne blott

Idag blir det ett nostalgiskt inlägg från långa perennarabatten. En rabatt håller sig ju inte precis så som när man planterade de första växterna utan under årens lopp är det vissa som tar över, vissa försvinner och andra för en tynande tillvaro samtidigt som nya flyttar in. Så som min rabatt ser ut på bilden så ser den absolut inte ut i dag. 

Den vita blomman i mitten som hänger över kanten på rabatten är en ulleternell - den är helt borta idag. Det var nog 2-3 plantor som samplanterats och som gladde mig under många år innan den en vår gav upp. Borde naturligtvis ha grävt upp och delat den för att förnya plantan men det gjorde jag aldrig. Så saknad. 



 

Lika saknad av fjärilarna som av mig

En annan växt som också är oerhört saknad är solhatten. Jag hade flera plantor i rabatten runt huset när jag anlade långa perennrabatten som ropade sig hesa efter mig: 

Ta mig, ta mig, jag vill också flytta med, ropade dom efter mig. 

Klart jag lyssnade och flyttade nästan alla plantorna till den nya rabatten där de trivdes i många år innan de också började lysa med sin frånvaro. Tror de är lika mycket saknade av fjärilarna som av mig.



Lyste upp

Solhattarna lyste verkligen upp rabatten och återkom på flera ställen och det kändes som det var harmoni i rabatten tillsammans med ulleternellen, stäppsalvia och kransveronica. Den här bilden är från 2011 så det är många år sedan. Det var innan kaprifolen klädde in klätterställningen av armeringsnät i bakgrunden. 



 

Mitt hjärta klappar för Magnus

Jag har försökt att plantera in nya exemplar av solhattarna men dom har inte riktigt tagit sig. Förutsättningarna på platsen måste ha ändrats på något vis. I fjol försökte jag dra upp egna plantor men dom kom aldrig ut i rabatten vad jag minns. Idag finns det ju så många varianter av solhattar och i olika färgsättningar men det är den vanliga Magnus som mitt hjärta klappar lite extra för. 



Gör ett nytt försök

Kanske blir det ett nytt försök till sommaren med Magnus - skall kolla om jag har fröer kvar i frölådan. Ulleternellen skall jag köpa nya plantor av så den får flytta in igen - den kan bli fin som utfyllnad i buketter också. 



Kul att drömma och planera

Här är rabatten under våren innan ulleternellen börjat blomma - den bildar vackra tuvor som bidrar till grönskan i rabatten. Riddarsporrarna tog jag ursprungligen plantor från vårt sommarställe i Hornberga och dom är också borta sedan några år. På bilden är dom stora och frodiga men tynade också bort till slut. Saknar något som ersätter dom med samma växtsätt. Kanske bolltistel kan vara något eller fler kransveronicor. Gärna i samma färgtoner som solhattarna. 

Öste på mängder med hästgödsel förra våren för att jordförbättra och låter oftast klippet från gamla perenner ligga kvar för att maskarna ska få jobba men det är något som saknas i jorden tror jag.

Kul att fundera över sommarens blomning och planera inköp av perenner - kom på att jag har ett presentkort liggande sedan avtackningen när jag gick i passion som jag kan använda till att fräscha upp rabatten med. Yippie ! 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Jag blev glad när jag såg ordet Hornberga jag och min son har ett sommarviste där en riktig pärla i skogen/Pia Lagerqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Så härligt med sommarviste i Hornberga !
      Vår familj hade det i över 40 år (precis bredvid skolan) innan mina föräldrar blev för gamla och sålde men jag har härliga minnen av Hornberga under min uppväxt liksom mina söner.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Vilken härlig rabatt. Vi har en perennrabatt på stora torget med massor av Magnus, tillsammans med Praktveronica, det är så mycket fjärilar och humlor som flyger omkring. Brukar stå och njuta av surret och allt det vackra.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Låter helt ljuvligt ! Praktveronica skall jag kolla upp. Härligt med så mycket insekter och fjärilar !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Jag minns dina rabatter fulla av stolta Solhattar! Hoppas verkligen att Magnus vill komma tillbaka!
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Minns dina besök i trädgården med glädje - du är så välkommen igen om du har vägarna förbi !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa