söndag 15 januari 2023

Ut med julen och in med våren

 


Fira tjugondag Knut

Efter att ha varit bortrest under veckan började jag städa ut julen idag och det är klart att man vill ha en vas med krispiga vårblommor att fira att tjugondag Knut passerat - det blev en tur till Blomstermarken där jag botaniserade bland snittblommorna. 




Som att vara liten och välja i godisbutiken

Så kul att plocka lite av varje till en riktig vårig bukett på matsalsbordet där ändå tulpanerna skall vara stommen.




Vad sjutton heter hon ?

Det blev ett 7-pack med tulpaner och 3 st av den vackra blomman som jag helt plötsligt glömt vad hon heter men som är helt bedårande och som går i samma färgtoner som tulpanerna. 




Ut med julen och in med våren

Underbart att städa ut julen, ta bort alla små prydnadgrenar som barrat och alla julkulor. Vika ihop julduken och lägga ner i tvättstugan - lägga på linneduken och pynta upp med blommorna och mässingsljusstakarna på brickan designad Joy Zandén.




En stund i ateljén

Jag stod ute i ateljén, snittade om blommorna och band buketten. Den kommer bli fin när tulpanerna slagit ut lite mer - det är ju Tulpanens dag i dag så egentligen skulle tulpanerna få vara ensam primadonna men det brukar den alltid få vara annars när maken förärat mig Tulpanchock och kommer hem med 40 st av samma sort som får fylla soppterrinen. 

I morgon fortsätter jag att städa ut julen och sedan börjar några veckor med att packa ned hela vardagsrummet för vecka 6 börjar målning och tapetsering. Har massor av böcker och tidningar som jag måste göra mig av med - det är konstigt hur bokhyllorna hela tiden fylls upp.  Skall bli så himla roligt att se det nya växa fram!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - ha en riktigt härlig januarivecka!
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Gerbera heter den vackra blomman, men det kom du nog på en stund senare, så brukar det vara ibland ;)
    Så spännande med tapetsering!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla !
      TACK - jag hade namnet inom mig men det ville liksom inte komma ut.
      Vi har tänkt i flera år att fräscha upp vardagsrummet men det kom så mycket emellan men nu är det dags !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Underbar januaribukett! Precis rätt just nu när vädret har tappat fäste.
    Tack fina du för orden om min novell och mitt skriveri... så glad jag blev! Januari ljusnade!
    Ha det gott och jag är så avundsam på vardagsrumsfixeriet! Älskar ju sånt!!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Ja, nu behöver vi massor med vårblommor så vi orkar tills den riktiga våren anländer.
      Är så imponerad av ditt skrivande - du är fantastisk !
      Vi är inte lika händiga som du när det gäller tapetsering så vi anlitar proffshjälp så blir det bra gjort. Vi tapetserade ett rum tillsammans för 20 år sedan men det var då.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej isa!
    Vilken vacker bukett, du har verkligen plockat in våren.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tack fina du !
      Vilken ljuvlig tid vi har framför oss nu när vi går mot ljusare tider.
      Snart får vi börja med frösådderna.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa