fredag 7 januari 2022

Rosa färgtema framför växthuset igen ?

 


Checkar varje dag

Längtar så efter växthusliv och är tacksam att vi i alla fall har kommit in i januari och det nya året. Har egentligen inte så bråttom utan njuter av varje dag och allra helst en sån här dag med vindstilla, sol och runt 4 minusgrader. 

Så vackert med det lilla snötäcket som bäddar in trädgården och gör den ljus och tilltalande. Går nästan varje dag en runda i trädgården och allra helst i växthuset för att checka av att allt är som det ska. Så bra att ha två pardörrar för under vintern går det alltid att komma in genom de gröna på gaveln. 



Några månader går fort

Om några månader kan vi njuta av växthusliv igen och ljuvliga små penséer på den lilla stegen vid pardörrarna. Känner längtan i fingrarna efter att få stoppa dom i jorden och plantera de små liven med de förtjusande charmiga ansiktena. På bordet i växthuset brukar det vid den här tiden trängas massor av fröplantor som skolats om. Snart är det dags för att dra igång vintersådderna men först skall jag städa bort julen inne i huset och röja upp på arbetsbänken i trädgårdsateljén så jag kan hålla till där med jord, fröer och vindruvsaskar. Åhh så underbart.




Zinkvattenkannorna kom aldrig in

Det mesta står kvar ute framför växthuset fast fontänen plockar vi alltid in även om själva piedestalen den står på får stå kvar. Den är alldeles för tung och klarar utelivet bra liksom de stora olivkrukorna. I år fick jag aldrig in alla zinkvattenkannor vilket grämer mig lite - hoppas dom inte blir runda i botten och får svårt att stå. Sätter mitt hopp till en dag med plusgrader och energi i tanken.




Tema för sommaren ?

Så här års börjar jag alltid fundera vad jag ska plantera i de höga olivkrukorna. Vad jag än planterar blir jag inte riktigt nöjd. Vill ha både det som väller över kanten och det som buskar till sig i mitten och växer mer upprätt. Lobelia är ju bra men vill gärna ha den lila/rosa och den brukar vara svår att hitta ute på handelsträdgårdarna om man nu inte drar upp den själv. Och de fröer jag hade trodde jag skulle bli lila men blev blå istället. Fick några plantor med lila/rosa så det skall det bli till sommaren - tror till och med att jag har fröer i frölådan om jag har tur. 




Fortsätter att dra upp sommarblommor

Dessutom kom jag på att jag drog upp egna plantor av småblommiga petunior i fjol vilket blev lyckat så det skall jag göra även i år och sedan måste ju rosa svartögat från Bona trädgård få flytta in igen för den är ju helt fantastisk. Eller också blir det en sommarflox som Blushing Bride i olivkrukorna. Den verkar ju helt ljuvlig och den har jag fröer till. Ja - nu vet jag i alla fall vilket färgtema jag vill ha - rosa, rosa och rosa. I alla olika nyanser. Haha - jag tror rosa är ett återkommande färgtema varje år. 




Rosa rosor i kruka - yes !

Rosa rosor kanske skall få flytta in i flera krukor eller i olivkrukorna - kanske skall ha rosor som tema säsongen 2022?  Ja ni hör ju - det är inte lätt när det finns så mycket vackert att välja mellan. Förmodligen kommer jag att låta mig charmas vid besöket på handelsträdgården och så kommer jag hem med något helt annat. Det blir en överraskning vad som till slut kommer att planteras i krukorna.





Utöka kruksamlingen

Kruksamlingen skall i alla fall bli större till sommaren och enbart terrakottakrukor. De tre i olika storlekar bredvid olivkrukan fyndade jag på försommaren i fjol i en pop up-shop på Mariebergs köpcenter liksom klätterställningen. Skall nog flytta fler terrakottakrukor hit framför växthuset på båda sidor så det blir en ordentlig krukträdgård. Det är så bra att ha många bilder att studera under vintern för då ramlar oftast allt på plats både hur man inte vill ha det och hur man vill ha det.




Börjar plocka med fröpåsarna

Slutsatsen är att fler terrakottakrukor, rosor och rosa sommarblommor utgör grunden i krukträdgården framför växthuset.  Det får jag ta med mig när jag skall vinterså fröer så jag får många plantor av egenodlat - det är så roligt att strössla med många plantor man dragit upp själv. Dessutom blir det billigt. Så roligt att börja plocka med fröpåsarna och ana känslan av liv därinne. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa