fredag 21 januari 2022

Pigga och nyfikna Valdemar

 

Äntligen blommade Valdemar

Kombinationen kantnepeta och klätterrosen Valdemar blev en vacker kombo i rostiga rosenrabatten i somras även om kantnepetan tog för sig lite väl mycket. Får hålla efter henne i sommar så Valdemar får lite plats för sina vackra rosa små ljuvliga blommor. Han blommar ju inte så länge eller remonterar så det gäller att njuta medans det pågår. 



Engångsblommande

Dom här bilderna togs vid blomningen i början av juli och sedan satte rosen fart på grenverket så till sommaren får jag tänka till på hur jag ska lösa det med blomställningen så rosen får något stöd att klättra på. Det är väl först nu som den har etablerat sig ordentligt sedan planteringen för ca 3 år sedan och skjuter fart på grenverket. Jag införskaffade 2 st Valdemar vid ett av våra årliga återkommande besök på Österlen hos Engelska trädgården. 




Valdemar bjuder upp Poppy Love till dans

Valdemar matchade fröken vallmo Poppy Love på ett utmärkt sätt - båda i en rosa nyans jag älskar. Tröttnar aldrig på rosa - det är den dominerande kulören i min trädgård tillsammans med lila som humlor och bin lätt hittar till. Rosa får mitt hjärta att sjunga och min själ att dansa.




Smög sig in

Det har smugit sig in en självsådd Malva längst med gavelväggen i rostiga rosenrabatten och den har fått vara kvar - kommer den igen till sommaren tror jag att jag skall flytta på den men den har väl slagit sig ner just där av en anledning, att den trivs just precis där. 





Pigga och nyfikna

Tycker Valdemarsrosens små blommor är så charmiga där de växer i stora klasar. Dom ser så pigga och nyfikna ut. Hoppas dom blir många fler till sommaren. Alla som vill är inbjudna. 





Hoppas även på Valdemar II

I långa perennarabatten  har Valdemar II inte utvecklats lika bra men har i alla fall tagit sig. Den har en hel armeringsmatta att klä in vilket jag hoppas skall ske till sommaren.




Växt ur sin klätterställning

I oktober spretade grenarna högt ovanför klätterställningen och blomningen är ett minne blott. Kantnepetan är nedklippt i omgångar och kommer snabbt tillbaka igen med ett nytt flor. Får fundera till hur jag skall lösa klätterställningsfrågan. Antingen får jag sätta dit en armeringsmatta mot väggen eller helt enkelt gräva upp den etablerade rosen (då vet man inte hur det går) och plantera honom vid den rostiga portalen till Blomstergården där det ändå skall planteras en ros. Det är sånt där man funderar på när man bläddrar bland alla foton den här tiden på året.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en riktigt trevlig helg !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Valdemar...jamen en sån måste man ju ha! Och en kantnepeta! Tack för tipset Isa :)
    Ha en fin helg!
    Kram från ett frostigt Öland & Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa