torsdag 14 oktober 2021

Trädgårdsateljén börjar ta form

 

Äntligen på väg igen

Trädgårdsateljén har stått still i flera veckor men häromdagen kom elektrikern och drog om elen så nu jag har lyse och eluttag vid arbetsbänken. Har känt att det är först nu som jag kan börja rådda och inreda när elen är klar. Det är så himla roligt att börja plocka in från trädgård och växthus och i år skall ingenting behöva stå ute i vinterkylan och fara illa. 

Hann i och för sig inte riktigt klart med målningen men nästan alla väggar och alla hyllor är målade 2 gånger så jag kan faktiskt leva med att jag missat på några ställen som bara jag vet om. 





Blir ljuvligt i vår

Den patinerade blomsterbänken som stått i växthuset har fått flytta in tillsammans med pelargoner. Tidigare fanns en fönsterbräda under fönstret men jag är osäker på om jag vill ha ha upp den igen. 

Den gamla planteringsbaljan som säkert har 25 år på nacken kommer att bli så bra att jobba i på arbetsbänken - ser mig själv redan stå där i vår och plantera om pelargoner. Rena drömmen att slippa hålla till i köket på diskbänken och drälla med jord och krukor.





Skrubbad gris

Var tvungen att skrubba den lilla rostiga grisen med vingar ren från jord och pyttesniglar som tyckte det var en alldeles utomordentlig idé att tillbringa vintern inkrupen i grisens innanmäte. Den bor under trädgårdssäsongen i rostiga rosenrabatten.  Lite grann har kommit upp på väggarna och mer väntar. Lite i taget växer ateljén fram. 




Hade lite allt möjligt i gömmorna att plocka fram och inreda med. En rostig skylt med själ platsar alltid. 



Mys med flammor

Elkaminen med flammor plockade jag in nu från växthuset för det börjar bli ogästvänligt därute - nu vill jag in i värmen och mysa så det är klart att en korgstol också måste finnas i ateljén så man kan sjunka ner där mellan allt pyssel. 



Gräv där du står

Måste avsluta med en bild på hur det såg ut i ateljén innan den blev ateljé och var ett förråd och fullpackad med grejer. Det är min fasta övertygelse att man kan "gräva där man står" och skapa något man drömt om av det man redan har. 

Att det skulle bli ateljé i förrådet har jag drömt om och affirmerat i flera år men då såg bilden i mitt huvud lite annorlunda ut med pardörrar ut i trädgården där nu arbetsbänken står. Det var när jag fick syn på arbetsbänken på Vadstena Antiks facebooksida som bitarna föll på plats och allt var självklart hur ateljén skulle se ut.



En ny fas i livet väntar under nästa år

När jag börjar trappa ner på mitt arbete i vår kommer jag att hänga mycket i ateljén istället och jag ser fram mot att bli passionär och ge den skapande sidan ännu mer utrymme.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa 

5 kommentarer:

  1. Så himla mysigt! Där kommer du att jobba och pyssla av hjärtans lust. Man pratar ofta om mancaves. Du har en alldeles egen femalecave!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åh vad spännande. Kreativiteten kommer att flöda! Siv

    SvaraRadera
  3. Men så fint och inspirerande! Jag har en gammal gäststuga som ska bli trädgårdsförråd framöver...någongång...måste måla först men den där tiden bara rinner iväg!
    Nä bot och bättring! Blommorna måste in snart, dags att ta tag i saken :)
    KRAM från ett blåsigt Öland & Titti

    SvaraRadera
  4. Åhhh wow!!!! Så härligt och vilken vacker bänk att jobba vid! Ja, jag förstår att Du njuter av din atelje!
    Kraaaam Kate

    SvaraRadera
  5. Hej Isa!
    Vilket härligt krypin du har fått. Nu börjar tankarna snurra, vi har ett jättegarage, kanske kan vi fixa något därinne.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa