lördag 9 oktober 2021

Lavendeldoft ända från Provence



Hinner med andra floret

Jag brukar aldrig hinna med att plocka lavendelbuketter av första floret som kommer under juli så jag är så glad att det alltid kommer att bli ett till flor oavsett om jag klippt bort det överblommade eller inte även om det inte är så rikblommande som det första. Några små buketter går det alltid att få ihop.



Det var en hållare för lock

Den gamla loppade kastrullockhållaren (en läsare upplyste mig om vad det var jag hade hittat i ett tidigare inlägg) passar så bra att hänga små lavendelbuketter på i växthuset. Eventuellt får den flytta in i trädgårdsateljén senare i höst. Att bli välkomnad med lavendeldoft när man kliver in där är inte så dumt.  



Vad doftar mest?

Det doftade fantastiskt när jag drog av bladen från stjälkarna och ibland undrar jag vad det är egentligen som doftar kraftigast - bladen eller blommorna? 



Oförglömliga lavendelminnen

Är så glad och tacksam att lavendeln trivs så bra i trädgården och sprider sig gärna - till och med efter stenmuren på framsidan där den kan hitta något litet hål i asfalten. Den vill verkligen ha det trångt om fötterna. 

Har oförglömliga minnen från Provences lavendelfält och besök på lavendel destilleri så den här blomman betyder mycket för mig. Köpte med mig en stor bukett lavendel från marknaden i Nyons 2007 som jag tog med mig på bussresan hem till Sverige - det blev verkligen en resa impregnerad av doft av lavendel. Underbart!

När jag kom hem blommade lavendelhäcken på framsidan för fullt men lavendel från Provence är ändå alltid lavendel från Provence. Längtar ständigt tillbaka och det känns härligt att försöka skapa en liten touch av Provence i trädgården. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

PS. Det händer konstiga saker med texten ! En del ord har plötsligt bytts ut till andra även om allt varit rätt från början - är väldigt konfunderad över vad som händer. Någon mer som varit med om detta ? DS

4 kommentarer:

  1. Det måste vara en upplevelse att se de stora fälten med lavendelblommor i långa rader. Och tänk doften... Älskar doften av lavendel! Lavendel är en favorit och jag är, liksom du, så tacksam över att den trivs i vår trädgård. Som att ha ett eget mini Provence :) Jag plockar och hänger upp för doftens skull men jag använder den även i matlagning. Har du provat? Det är verkligen gott i maten.

    Ha det gott! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Vilka fina små buketter av härlig lavendel. Jag har försökt att odla dem, men lyckas inte riktigt. Plantorna brukar se torra och tråkiga ut. Dofter och växter väcker till liv härliga minnen.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Dofter och minnen! Guld värda :)
    Lavendeldoft är en favorit och just nu gör jag mycket lavendelsocker. Gott i sockerkakan!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Draga Isa,
    Gradina, lavanda, parfum! Imi plac pozele tale si iubirea de lavanda. Chiar astazi am servit cafeaua in tema lavandei. Am folosit servetele imprimate cu lavanda si am pus cateva ramuri proaspat taiate, in vaza.
    Eu cred ca frunzele si tulpinile au un parfum mai puternic decat florile.
    Cele mai calde salutari,
    Mia
    P.S. Mi se intampla si mie sa scriu corect si apoi sa vad ca e modificat automat...chiar eronat rau, uneori.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa