lördag 23 oktober 2021

Compact living i Trädgårdsateljén

 

Behövs möbler som sväljer pryttlar 

I Trädgårdsateljén behövs möbler som sväljer massor av förvaring så den gamla patinerade blomsterbänken åkte tillbaka till växthuset när jag ramlade över en helt annan hylla/rullvagn på Blocket. Har tittat på den här rullvagnen i flera år men sen tog den slut i lager på Ellos och behovet uppstod egentligen först nu när den så lämpligt dök upp bland annonserna. Vi tog en liten kvällstur till Kumla under veckan och hämtade hem den.



Lite i taget

Här får jag plats med lite allt möjligt och har passat på att tömma krukor och borsta ur och plockat in i dag i det fina vädret. Plockar lite i taget från växthus och trädgård.



Hoppas få plats med alla pelargonerdamer

De älskade pelargonerna plockas nu också in undan för undan och på rullvagnen får de plats i dubbla rader. En hel del står inne i köket, de största är kvar i växthuset och andra på arbetsbänken för att klippas ner lite - en del har växt sig lite för spretiga för vinterförvaringen. Det kommer att bli proppat i Trädgårdsateljén i vinter och det återstår att se hur jag löser det.




Hattar runt i vanlig ordning

Här pågår allt samtidigt - nedklippning av pelargoner, bindning av enriskrans och inplockning blandat med nedklippning av sommarblommor i Blomstergården och tömning av krukor. Min vana trogen hattar jag runt efter vad kroppen tycker är ok att göra. Kan nog säga att trädgårdsateljén är invigd på riktigt nu - känns fantastiskt. 




Compact living

I andra änden av Trädgårdsateljén har vi ställt in ett bokskåp som åkte ut i garaget förra hösten när vi investerade i nya bokhyllor. Nu har det hittat sin plats och skall rymma kannor, loppade skålar, vaser och glasflaskor. Har kommit en bit på väg och diskat massor av flaskor idag. Det är verkligen compact living i ateljén men en korgstol måste jag klämma in för mellan varven måste jag hämta andan och vila.

Bokskåpet köptes för väldigt många år sedan när jag råkade vinna 10.000kr på Handelsbankens vinnarkonto och dom ringde från banken och gratulerade. Det hann snurra dollartecken i ögonen på mig precis som på Joakim von Anka innan jag hörde summan jag vunnit. För vinsten köptes 2 st bokskåp varav det andra är på driven efter en skilsmässa. Också väldigt många år sedan. Funderar på att måla det när jag på allvar går i passion. Det är då också allt i hyllan till vänster bara skall innehålla trädgårdspryttlar och sånt som tillhör en ateljé. 




Första frosten svepte in

Första frosten tog allt i Blomstergården och jag har börjat rensa degtrågen och tömma gården och den rostiga portalen. Nästa helg skall fontänen tömmas, skuras och plockas in för vinterförvaring liksom alla trädgårdsmöbler. Ett steg i taget görs trädgården redo för vintervilan.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Ett riktigt mysrum din fina ateljé. Härligt att vara inomhus i värmen.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maribel !
      Så tacksam att det nu blivit verklighet efter att ha drömt om det i flera år.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Så fin ateljé! Förstår att du trivs där :) Bra att kunna samla allt också...
    Ja hög tid att ta in allt nu och stänga ner trädgården, jag ligger efter med allt!
    Kram från ett halvsoligt Öland & Titti

    SvaraRadera
  3. Vilket jättebra utrymme och jag tokälskar din gröna bänk. Förvaring är alltid knepigt. Jag har inrett vinden på uthuset.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hieno paikka mihin saa kaiken tarvittavan. Voiko siellä talvettaa myös pelargoniat ❓🤔

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att ha en egen trädgårdsateljé. Och ordentligt stor är den också. Ha det bra.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa