lördag 1 maj 2021

Morgonfrid, rostig portal och klippning av lavendel

 

Vaknar upp till en tyst värld

Tänk att det är första maj i dag och det har varit en fantastisk förmiddag i trädgården. Jag vaknade redan vid 06-tiden i morse vilket är den ordinarie tiden jag går upp under vardagarna och den rutinen sitter i även under helgerna, det är så skönt att tassa upp till en tyst värld och uppleva den tidiga timman alldeles själv innan resten av gatan vaknar. 

Hinner vara ute några timmar innan granntjejerna börjar spela basket på gatan precis utanför vårt långa höga staket, hundar börjar skälla på förbipasserande och någon börjar snickra eller slamra med något annat - smällar man får ta när man bor mitt i ett vanligt villaområde.  




Är så glad i min rostiga rosenportal

Just nu är det bråda dagar i trädgården som alltid i april/maj när precis allt ska ske. Är så glad att den rostiga portalen till Blomstergården kom på plats redan i höstas, den gör så mycket för atmosfären i gården och inbjuder till nytänkande och mer omgörning. 

En klätterros skall snart planteras vilket jag inte hann i höstas. Sedan har jag lite planer på att flytta om rejält nu när köksträdgården ska bli Blomstergård så den blir mer ombonad och inbjudande. En pilmatta kan komma att spela en stor roll i skapandet.  



Tulpaner och zink

Zinkvattenkannorna har plockats fram från växthuset och tulpanerna i zinkhink blommar fortfarande efter en månad till min stora glädje. I alla fall en bytta som blev lyckad av höstplanteringarna av lökväxter i kruka. Till och med ängeln har hittat ut på sin piedestal på vårens första dag.




Fruset vatten i fågelbadet

Det fortsätter att vara kalla nätter och i morse var vattnet fruset i fågelbadet i Blomstergården. Fast nu hoppas jag verkligen att maj kan knuffa undan aprilvädret med en rejäl spark i baken och släppa fram sol och värme på bred front. Småfåglarna älskar att landa här och dricka och bada och jag försöker att hålla koll och fylla på varje dag så dom inte blir utan. Förresten älskar jag också det här patinerade fågelbadet som jag hittade på antikmarknaden i Åmmeberg för många år sedan. Ett riktigt kap.




Behöver massor av kärlek och omvårdnad

Under veckan har jag oljat in de flesta av de militära degtrågen i blomstergården. De har verkligen farit illa under de nästan 10 åren de stått här och var i stort behov av lite omvårdnad och kärlek. Blir nog en till vända med penseln under helgen. 




Klipper lavendel

Lavendelhäcken på framsidan är nedklippt och nu håller jag på med lavendellunden framför växthuset efter att ha klippt rundeln runt den gamla grånande pilen och rensat massor av ogräs som jag inte orkade med i höstas. Maken har burit ut fontänen som nu porlar så vackert och trädgårdsmöblerna börjar komma på plats. Ett härligt kaos i trädgården den här tiden.



Nerfrusna rosor

Nästan alla rosor i trädgården har frusit ner helt men lever i alla fall så hoppet finns. Jag hade lite hopp om att Wrams Gunnarstorp runt den gamla pilen skulle ha klarat sig men idag insåg jag att den också behöver klippas ända ner för att börja om igen. Den var fantastisk i somras och klädde in hela stammarna med sin blomning.


Håller på överallt i vanlig ordning

Den kanske inte kommer att bli så enorm som förra sommaren men jag har klippt ner den helt tidigare och den har alltid kommit igen så jag hoppas i alla fall på blomning i sommar. Nu ska den få en ordentlig skopa med hästgödsel så den blir stark och glad. 

Vi håller även på med uteplatsen på baksidan - tar bort ogräs mellan plattorna, plockar fram krukor, möbler mm ur förrådet så det finns att göra. En sak i taget så kommer man framåt och kan njuta lite också mellan varven. Nu skall jag gå ut och sätta mig i en skön trädgårdsstol och bara lyssna på porlandet från fontänen - andas, vila min värkande kropp och må bra en stund.  

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Tenk å kunne å en varm god vår nå. Må jo ha litt forsommer før den setter inn for fult. Du har så mye inspirerende i hagen din.

    SvaraRadera
  2. Så fin trädgård du har����

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa