onsdag 19 maj 2021

Magiskt vackert boktips, baklycka och hur kommer man ur en för låg solstol

 

Varsamt fösa ihop degen

Under många år har jag tränat på att baka glutenfritt utan att lyckas till 100 % förrän i helgen när jag bakade ett recept ur den fantastisk vackra boken "Blomster & Bakverk" av Annelie Andersson. Det är svårt att baka glutenfritt när glutentrådarna saknas och man inte skall knåda degen utan bara varsamt fösa ihop den. Jag är så stolt och glad att jag till slut lyckades när brödet sakta visade sitt vackra mönster i ugnen, den goda aromen spred sig i köket och brödytan blev så där härligt knastrig. 



Himmelska bilder

Den här otroligt vackra boken har nästintill himmelskt magiska bilder på bakverken toppade med fantastiska blomster - hon har verkligen lyckats kombinera sitt stora bakintresse med blomsterglädje. Man blir så otroligt inspirerad - den här boken kommer att vara min nya bibel den här våren och sommaren. Passar så otroligt bra när jag också ska odla sommarblommor till plock i Blomstergården. 




Så många olika sorters mjöl

Boken är indelad efter årstider och detta durra- och bovetebröd stod överst under avdelningen vår. Det blev ett jättegott bröd som man står sig länge på - har med mig på jobbet och äter till fikat på förmiddagen och står mig sedan fint tills det är dags att cykla hemåt vid lunchtid. Nackdelen med att baka glutenfritt är att man måste ha så många olika sorters mjöl i baklådan och att maken irrar runt i butiken letandes efter teffmjöl eller olika sorters fröer som är svåra att hitta. Man får planera sitt bakande så ingen ingrediens saknas när det väl är dags för bak. 


Stadsparken i Örebro hade vårutställning utomhus vid växthusen i år - såg jag först i måndags när tulpanerna börjat ge upp


Rena himmelriket

I början av veckan hade jag äntligen klipptid inne i stan - coronafrisyren började bli outhärdlig och efter 2 ombokningar kom jag äntligen iväg på cykeln precis lagom till att regnet öste ner och som så lämpligt upphörde precis när jag kom fram. Det var rena himmelriket att komma in på Salong Pures vackra lokaler med högt i tak och sjunka ner i en fåtölj och bli bjuden på tee med småkakor. Man blir så väl omhändertagen och regnskuren var redan bortglömd när jag halvlåg i sköna massagefåtöljen vid hårtvätten. Man kliver ut som en ny människa efter klippning och styling - redo för nya äventyr.   



Skön stund under äppelträden

Jag styrde mina steg mot Stadsträdgården där"sköna" solstolar stod utställda under de blommande äppelträden och lockade till en skön stund efter cykling och promenad. Dom är ju ganska låga dom där solstolarna så jag funderade om jag överhuvudtaget skulle komma ner så lågt men ner gick det bra. Det var värre när jag skulle upp ur stolen - det var tur att jag var själv under äppelträden för jag fick kravla mig ur vilket tog en stund -hihi.  Ett sånt där ögonblick där man känner sig pinsam och inte gärna vill dela med andra människor. 



Magnolierna blommade för fullt till min stora lycka och det var så mysigt att strosa runt i Stadsträdgården igen, bara njuta av våren och solen.




Granne med Stadsträdgården ligger Wadköping med sina gamla byggnader och mysiga små butiker.




Pittoreska små gränder, hus med snickarglädje och fantastiskt vacker gatubelysning - precis sådan man tänker sig för ca 100 år sedan kännetecknar stadsdelen. Wadköping är en riktig pärla när man vill dra sig undan stadens brus.




Smet in på olivoljebutiken "The house of taste" vilket är livsfarligt för plånboken. Här kan man köpa olivolja och vinäger i lösvikt och lakrits från Bülow och många andra godsaker som man inte ens visste fanns. 



Nöjd och glad

Efter några timmar i den här påfyllande miljön var jag redo att återvända till mina egna domäner så maken kom och hämtade mig efter jobbet. En härlig dag - det är inte ofta jag är in till stan sedan jag bytte jobb för 4 år sedan eftersom det ligger åt "fel" håll. Ibland händer det. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner -var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Åhh vilken mysig dag!! Skönt att bli lite ompysslad i frisyren och några timmar i en härlig miljö, förstår att du fick massor av energi Isa :)
    Härliga bilder och ha det gott!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Vilket vackert bröd du bakat, ser ut att smaka gott dessutom. Magnolior kan man sitta och njuta av, så vackra. Gillar när man bevarat gamla hus och miljöer. Brukar ta en runda i gamla Linköping när jag hälsar på sonen.
    Sköt om dig och ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Kan helt känna igen mig i att inte komma upp, men bara ingen ser så går det. Låter som en spännande bok och brödet ser jättegott ut. Vet inte när jag smakade en riktig brödskiva senast. Avstår hellre än äter glutenfritt köpebröd. Wadköping verkligen en pärla.
    Önskar dig fin pingsthelg
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa