måndag 3 maj 2021

Doftande purpurblå vaxblomma, skyar av graciös sommarslöja och rosalila romantisk sommaraster

 

Växthuset håller frosten borta

Trots kyliga nätter där växthustaket ibland varit täckt av frost har alla plantor, pelargoner och växter klarat sig bra i växthuset. Det är tåliga rackare som växer upp i den här trädgården. De enda som såg lite ledsna ut var plantorna med rosa startöga som tidigare stått i varmt växthus hos Bona Trädgård som fick flytta in i huset i väntan på värmen. Där piggnade de snabbt på sig och ser ut att må bra igen.  



Romantisk sommaraster

En del plantor har blivit omskolade och ser pigga ut som Aster Kingsize Appleblossom som skall få flytta in i Blomstergården när det blir varmare. Hon är en romantisk sommaraster med uppseendeväckande ljuvliga blommor i rosalila skiftningar. Henne har jag stora förhoppningar på i maffiga buketter i sommar. Av en fröpåse fick jag ut ca 12 plantor. 



Halkade med

Vissa fröer tog sig med rekordfart medan andra fortfarande står och stampar. Sommarslöjan Monarch White skulle jag nog inte ha försått - hon halkade med när jag sådde annat för nu när jag läser på fröpåsen står det enbart direktsådd. Inte undra på att hon satte högsta fart även fast hon enbart har stått i  kalla växthuset. Bilden är tagen 20 april. 



Skir och graciös

Efter omskolning och några veckor i egen kruka har plantorna växt ytterligare och hon kommer nog att blomma tidigt - det blir roligt med något man dragit upp själv som är tidigblommande. Dessutom är hon skir och graciös med luftiga skyar och kommer att fylla ut bra i kommande blomsterbuketter. Så roligt att fantisera om. 



Doftande purpurblå blommor

En annan skön dam är Vaxblomman Purpurascens som har mängder av doftande purpurblå blommor och skiftande bladverk från mörkt grågrönt till indigoblått. Hon kommer att bli fantastisk i blomsteruppsättningar i sommar. Bild på henne hittar du HÄR. 





Som tokiga

För övrigt så är småfåglarna helt tokiga i hästgödslet vi lagt på alla rabatter - dom pickar runt helt vilda och sprätter ut gödslet överallt. Jag ser på dom som små arbetare i trädgården och har bestämt mig för att dom gör nytta även om dom stökar till. På bilden har dom mer eller mindre färgmässigt försvunnit in i bilden och man ska har tur om man upptäcker dom. Dom kommer i flockar och går bananas.

Ett annat djur som verkar trivas i rabatten är en liten harunge som brukar kila in sig mellan däcket på damcykeln och den rostiga stolen. Där ligger han platt på marken och gör sig osynlig fast det hjälpte föga när jag kom hem från jobbet en eftermiddag förra veckan, stannade till och hängde min vana trogen över staketet precis där för att kolla in rosorna och stirrade istället rakt in i ett haransikte. Han skuttade snabbt iväg när jag började prata med honom men några timmar senare var han på plats igen. 

På framsidan la vi nya stenplattor i somras och i gruset har det frösått sig mängder med små vackra penséer i olika färger - dvs dom var vackra tills de plötsligt var helt försvunna. Hoppas dom smakade bra för en liten hungrig harpalt.




Rabatterna blir glada över regnet

Idag regnar det och jag hann precis hem från jobbet på cykel när det satt igång. Det blir mumma för rabatterna med några dagars regn så man får väl bara stå ut. Det kommer nya dagar med sol och värme och helgen har ju varit helt fantastisk så det är bara att byta fokus till att pyssla inne istället.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Blev så utflyktssugen när jag läste om din tur till Bona trädgård. Ska ha de i minnet om vi tar den vägen någongång. Mina Dara-frön jag vann hos dig har kikat upp. Men har varit kallt.Fläkt på nätterna i växthuset. Rosa svartöga hittade jag på Granngården hemma i fjol. Hoppas hitta igen. Var så fin.
    Allt gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Så härligt att höra att fröerna börjar ta sig - man blir alltid lite nervös när man skickar ut egna fröer hur grobarheten ska vara.
      Roligt att du fastnade för Bona Trädgård - ett riktigt smultronställe. Häftigt att Granngården hade rosa svartöga - roligt att bli överraskad, hoppas du hittar henne igen.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Sinulla on paljon kauniita esineitä puutarhassasi ja kasvien kauneutta. 🤗❤

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa