måndag 1 april 2019

Dags att klippa trädgårdens giganter



Räddade frösådderna

Härligt att vi har kommit in i april månad och det märks verkligen, både på ljuset i och med sommartiden och solen som värmer. Växthuset är ordentligt uppvärmt även om termometern visade nästan 7 minus ute i morse. Det var tur att jag galopperade ut och hämtade in alla frösådderna i går kväll annars hade jag inte haft några nu.




Klär in hela gaveln

Nu är det dags att klippa ner trädgårdens giganter varav klematisen i växthuset är en dom. Sweet Summer Love växer verkligen så det knakar varje sommar och levererar tusentals små lila väldoftande blomster.




Torkade kronblad i drivor

Älskar den verkligen även om det kanske inte var så klokt att plantera den just i växthuset eftersom det är torkade kronblad precis överallt i gavelfönstret och det är ett jättejobb att klippa ner den och sopa upp allt bös efter den. Vi hjälptes åt jag och maken under helgen och det värsta är gjort, men ännu återstår en rejäl städning av växthuset.




En annan gigant är det här jättegräset som jag tror är en tåtel av något slag. Imponerande på hösten med sina vippor.




Yes - jag gjorde det i höstas

Den har en vacker höstfärg liksom Elefantgräset rakt fram i perennarabatten som är en annan gigant som man får samla kraft för att ta i tu med på våren.

Är så glad för att jag gjorde i ordning rosenrabatten i höstas. Hädanefter skall jag alltid höstplantera och fixa när jorden är mjuk och det går lätt att gräva och plantera. Så har man det gjort när våren kommer eftersom det är så mycket att göra då ändå.




Sol och vindstilla

Idag gav jag mig på tåteln innan det tunna gräset virvlat runt i hela trädgården och man får springa runt och jaga det. Det gäller att passa på en vindstilla dag. Det var det i dag och dessutom ljuvligt solsken på eftermiddagen.





Scillan fick spridning i rabatten när jag gjorde om den i höstas och dyker nu upp lite överallt till min stora glädje.




Nu är man i gång

Ännu återstår massor att göra i trädgården men det känns så skönt att vara igång. Ser fram mot  långledighet under påskveckan då hela växthuset skall städas och målas.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. La serra è davvero bella! È un sogno che ho da sempre :) Complimenti per quella fantastica clematide!

    Ti auguro una buona settimana :)

    SvaraRadera
  2. Full rulle hos dig ser jag! Härligt! Aprilväder här med soliga dagar och kalla nätter...
    Önskar dig en glad vecka Isa! Alltid lika kul att se bilder från ditt LJUVLIGA växthus :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Är imponerad av din klematis, så fin. Lägger namnet på minnet.
    Ser fram emot att se din nya rabatt med blommande rosor.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Wow! WoW! Vilken klematis! Men, jag vet vad "bös" ställer till med. Hhade några år en rätt gigantisk blyblomma, Plumbago auriculata.. Den har klistriga blad som torkar och ramlar av samt blommorna som riktigt klistrar sig fast överallt när de vissnar. En vacker men för jobbig blomma. En sådan, insåg jag, måste få växa ute. Dock klarar den inte vårt klimat.
    När det gäller din klematis - jag är nyfiken: Vad var det som gjorde att du placerade den inne i växthuset? Dålig härdighet? Eller för att den skulle sprida sin väldoft där inne och locka pollinatörer?Eller annat?
    Jag förstår att det är med blandade känslor du ser på den idag. Å andra sidan: Visst är du beredd på att jobba lite extra för att ha något så fint inne i det vackra växthuset? Du/ni får säkert många berömmande superlativ för den av era besökare och gäster.
    Ha en fin vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Den där klematisen är verkligen sagolik även om jag förstår att du blir irriterad på skräpet. Går den inte att odla ute? Jag får nog googla och se vad den kräver, för den där skulle jag vilja ha.

    SvaraRadera
  6. Sinulla on kyllä todella upea kasvihuone.
    Seuraan blogiasi säännöllisesti.
    Rentouttavaa viikonloppua sinne.

    SvaraRadera
  7. Ibland är det värt att jobba lite extra för nåt man verkligen gillar som klematisen. Tänker att de som har druvor inomhus måste ha samma peoblem med bös. Fint är det i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Hei, åh for en klematis!!!
    Blir deilig med vår og hagedager framover, hagedager er vidunderlig,
    Ha en fin dag,

    Klem, Ida

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa