söndag 24 februari 2019

Före- och efterbilder på blommande och nedklippta pelargoner



Känns dom igen ?

Mina största pelargoner plockade jag in från förrådet idag för att frigöra från alla torkade blad och överblommade blommor. På bilden är det Torsång som den såg ut i höstas i växthuset.




Medfaren och vildvuxen

Inte mycket likhet med den här plantan som efter några månader i förrådet i alla fall har överlevt vintern men ser lite medfaren och vildvuxen ut. Här får jag klippa bort allt som hänger och putsa till den ordentligt.




Massor med sticklingar

Efter lite kärleksfull behandling och en hel hög med klippta sticklingar ser nu Torsång ut så här inför kommande säsong. Jag klipper inte ner den helt utan behåller lite gamla grenar och några nykomlingar. Planterar inte om plantan i det här läget utan väntar några veckor och ser hur den kommer igång först.





En annan av mina storväxta pelargoner är Älvdalen som ståtade med massor av blommor i växthuset i höstas.





Efter en vinter i förrådet är det mycket som har torkat men fortfarande är den blomvillig och har satt nya knoppar.




Nu klippte jag bort alla blommorna och ansade pelargonen. Älvdalen vill gärna vara lite stor så jag klipper inte ner den mer och tog bara 2 sticklingar som såg friska och välväxta ut.




Tänk att alla klarade sig

Alla blommorna på bordet har till min stora glädje klarat vintervilan och är nu utspridda i huset på alla tillgängliga fönsterbrädor. En del har jag klippt hårt - andra får bli lite spretiga. Det är formen på plantan som får avgöra hur hårt jag går med sekatören.

Den stora Mårbackan tillhörde de sista pelargonerna jag plockade in från förrådet.




Så här såg den ut innan ansning och rensning av torkade blad. Notera att diskhon blir mer och mer fylld med torkat för varje pelargon jag visar.






Förtjänar lite god jord

Så här ser Mårbackan ut efter ansning och lite toppning av grenar som sticker iväg. Den skall nog få behålla den här formen och i år är det nog dags för omplantering för det har jag inte gjort de senaste tre åren, bara fyllt på med bra jord uppe på i krukan. Hon förtjänar lite god jord för lång och trogen tjänst för hon har varit med mig i många år.




Var ska jag ha alla ?

Så här ser mina sticklingar från Mårbackan ut - 3-5 blad i toppen och ett skarpt snitt på stjälken. Nu återstår bara att plantera alla sticklingar jag tagit idag, säkert ca 15 st - var jag nu skall få plats med dom någonstans?





Fyller hjärterum med pelargoner

Här är ganska trångt på fönsterbrädorna både av nykomlingar och gamlingar från förra året. Man brukar ju säga att finns det hjärterum så finns det stjärterum så någonstans ska jag nog få plats med allt. De stora fick flytta ut i förrådet igen för den här veckan börjar reparationen av mitt hemmakontor - skall bli så himla kul att följa förvandlingen. När tapetseringen är klar finns det väldigt mycket hjärterum att fylla med pelargoner innan det är dags att flytta ut i växthuset någon gång i april.

Ha det så gott alla trädgårdsvnner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Precis detsamma som jag gjort idag. Nu vill jag ha en Torsång och en Älvdalen, jättefina.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Dom ser lite trötta och vingliga ut, mina pelargoner men jag hoppas det finns lite liv i dom trots allt...
    Vi har haft en skön vecka och både lärkan och snödropparna trivs i vårvärmen :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Du lyckas verkligen med pelargonerna!Du kan väl berätta nån gång hur man bäst sköter dem?/Mvh Monica

    SvaraRadera
  4. Åhhh elsker pelargonier, og mine er også klippet ned nu, og plantet om. Kan næsten ikke vente til de blomstrer igen. Smukke billeder du viser.
    Rigtig god dag.

    Knus
    Lone

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa