lördag 10 februari 2018

En sänggavels långa resa



Ibland skall man ha tur

Tänk vilken tur jag hade som fick en gammal rostig järnsäng med på köpet när jag svarade på en Blocketannons om trädgårdsmöbler för en del år sedan. Säljaren hade en hel lada full med roliga gamla saker som senare under sommaren skulle säljas på auktion, han ville gärna bli av med så mycket som möjligt av "skräpet" och vi hann precis lasta in sängen innan hans åldriga mor dök upp på scenen och satte stopp för vidare planer. Hon var inte lika välvilligt inställd och hade svårt att släppa taget om det förflutna.





Möbeln allt startade med

Det var den här trädgårdsmöbeln som gjorde att jag svarade på annonsen och vi drog iväg med släpvagn upp till Dalom för att hämta hem hela härligheten. Hade ingen aning om att vi skulle få släpvagnen full med fynd på hemvägen.





Prydde växthuset

Under flera år fick sänggavlarna pryda framsidan på växthuset och bara tillföra charm och patina med sin blotta existens. Långsidorna som skulle hålla ihop hela sängen kastade jag bakom växthuset i väntan på att kanske en dag sätta ihop alla delarna.




Möblerar om

Jag gillar ju att "möblera om" i trädgården så efter några år fick en sänggavel flytta ut i perennarabatten som växtstöd istället till rosen Duschesse de Montabello. Hon går så bra ihop med både rost och patina. Kanske gäller alla rosor vid närmare eftertanke.





Jag najade fast sänggaveln i nedslagna armeringsrör så den skulle stå stadigt.




Den andra gaveln fick bli kombinerat växtstöd och insynsskydd mellan ruin och växthus.




Doftande och blomstrande insynsskydd

Här planterade jag doftande luktärter som i slutet av sommaren hade klätt in hela sänggaveln. I toppen av armeringsrören najade jag fast rostiga rosor.





Säng på äventyr

Användningsområdet för den här trotjänaren tog inte slut där. När det blev dags att bygga balkong på fjolårets Trädgårdsmässa i Älvsjö plockades de slängda långsidorna till sängen fram bakom växthuset och nu fick sängen följa med ut på äventyr.





Visar upp sig

Vilken resa den här sängen har gjort och tänk att en vanlig trädgårdsnörd fick delta i balkongutställningen på Nordiska Trädgårdar. Jättekul och lärorikt.




Kikar på himlen och slumrar en stund

Väl hemma igen var det svårt att ställa tillbaka gavlarna i trädgården. Nu får sängen faktiskt vara säng igen. En roll som jag tror hon uppskattar. Jag också. I ett hörn av uteplatsen på baksidan i lä vid den höga thujahäcken i en skuggig vrå kan jag dra mig tillbaka, kika på himlen och slumra en stund.




Förvandlades igen 

När hösten kom förvandlades hon igen. Den här gången till en blomstersäng. Hon måste vara den mest användbara möbeln i hela trädgården. Dessutom var hon helt gratis !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Tänk vad man kan åstadkomma med fantasi och gröna fingrar. Jag njuter av att få följa ditt skapande här på bloggen. Underbart.
    Trevlig helg. Siwan.

    SvaraRadera
  2. Röstade på din monter! Så härlig på alla sätt.
    Visst är det fantastiskt med fynd som kan användas på så många sätt. Allt är ju fint men luktärtorna är nog ändå en favorit.
    Jag gissar att sängens resa inte slutar här... var månde det mer bli?
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa