tisdag 17 februari 2015

Vi behöver mer andlighet i våra liv !



Vi är alla andliga varelser !

Och med andlighet menar jag inte religioner utan en andlighet som sträcker sig över alla religioner och som är universiell. En andlighet som omfamnar hela jorden och som omfattar alla människor som bor här oavsett hudfärg, ursprung och vilken Gud man tror på. En andlighet som bottnar i att vi i första hand är andliga varelser som försöker vara människor och inte tvärtom.




Vi vördade allt liv på jorden !

En gång i tiden hade vi den förankringen. Det var på den tiden vi levde i samklang med Moder Jord och vördade allt liv på jorden. Vi tillbad vår omgivning och jorden, dyrkade skönheten, sinnligheten och njutningen. Vi levde i fred med varandra och respekterade varandra.

Lever man sitt liv med hjärtat kan man inte skada någon annan människa utan att skada sig själv. Skulle alla människor i dag leva sitt liv med hjärtat som ledstjärna skulle världen se helt annorlunda ut för det är i ditt hjärta som visdomen bor. I ditt hjärta finns alltid svaren du söker. I hjärtat är alla människor vackra och hela. Det är där du kan leva ditt liv varsamt och innerligt.




Ett avstängt hjärta blir en destruktiv spiral !

Det fanns en tid i mitt liv som var så smärtsam att jag stängde av mitt hjärta. Stänger man sitt hjärta ger man istället näring till sin mörka sida som långsamt tar över. Jag blev en person jag inte ville vara. Som tur är finns det alltid vägar ut och man kan bryta den destruktiva spiralen.

Jag sänder en bön ut i Universum för alla arga unga män i krigshärjade länder och hoppas att dom en dag skall hitta vägen tillbaka till ursprunget i sina hjärtan och sin egen visdom.




Motionera din ande !

Genom yoga, avslappning och meditation hittade jag tillbaka till mitt hjärta igen. Jag yogar gärna i mitt växthus där övningarna får ytterligare en dimension med kontakten med himlen, rymden och naturen och den vackra miljön. Nu under vintern yogar jag i mitt nya sovrum och njuter av miljön. Det är lika viktigt att motionera sin ande som det är att motionera sin kropp. Vi översköljs med tips om hur vi skall träna våra kroppar medan själ och ande lätt glöms bort.



En famn att läka i !

Att skapa en vacker miljö att njuta av och vara i är för mig också en del av andligheten. Att sitta här i den gröna trädgårdsfåtöljen och bara vara en stund i sällskap av väldoftande luktärter är en sinnlig meditation som fyller på både ande, kropp och själ. När jag mådde som sämst i min Fibromyalgi blev trädgården min käraste vän och det var i dess famn som en läkning kunde starta.




Graceful Living !

Nu finns det en fantastisk bok som sammanfattar allt det jag skrivit om och tror på. Den är skriven av Agneta Nyholm Winqvist som tidigare gett ut böcker om Feng shui för hemmet, trädgården och Moder Jord.  Graceful Living är en ideologi som med hjälp av andliga och vetenskapliga idéer skapar ett medvetet, varsamt och njutbart liv. En väldigt viktig bok i den turbulenta tid vi lever i !

HÄR kan du läsa mer om Graceful Living !

Här kan du hitta boken !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och låt ditt hjärtas visdom visa vägen !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Så fint du skriver...det är ju precis så det är och mycket tänkvärt. Boken verkar intressant, för visst är det viktigt att ta hand om själen också och inte bara fixa utsidan med dieter och gym!
    Ett härligt inlägg från dig...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Håller med vartenda ord, önskar precis det som du önskar! Vår livserfarenhet har gett oss insikt om vad som är det viktigaste i livet och på jorden, vördnad, kärlek och lyhördhet. Det innefattar alla människors och allt levandes likavärde. Må alla hitta sin balans så vi förskonas från allt lidande. Tack för ditt inlägg!

    Nu ska jag kika på boken.
    Ha en god fettisdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilket fint inlägg! Vartenda ord faller på plats i mig. De där svåra perioderna i livet bär ett frö till ljuset också, mitt i allt det svarta. De öppnar våra sinnen för allt som är väsentligt i livet och visar oss vägen till tacksamhet över det!

    Kram!
    Märit

    SvaraRadera
  4. Jättefint inlägg och jag håller verkligen med dej i allt du säjer!
    Jag kan också hålla med om att en trädgård är i allra högsta grad läkande, när vi behöver hela oss.
    En trädgård, och ren natur överhuvudtaget!
    Tack för tipset om boken!
    Hjärtekram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Så vakkert innlegg, det er virkelig verd å tenke på for oss alle.
    Ha en fin dag!
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  6. Det finaste och mest kloka jag läst på länge. Du sätter ord på det jag tänker. Ett budskap att sända ut i världen.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle inte ha kunnat sagt det bättre!! Stora Kramen till dig bloggsystra! (och tack för boktipset den ska jag klicka hem!!)
    /Nina

    SvaraRadera
  8. Så vackert skrivet, Isa!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  9. Säger som många andra, vilka fina ord du skriver! Håller Verkligen Med.Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. God kväll!
    Vackra rader som alla behöver höra.
    Man kan inte hör nog av sådant här.
    Kram till dig från mig
    Annika

    SvaraRadera
  11. Så underbart skrivet Isa...håller med dig i varje ord....så viktigt att ta hand om både in och utsidan och varandra......=)

    Ha det bäst...!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Frågar du mig så är andlighet viktigare än kroppslig motion, men yoga är en kombination av båda liksom trädgårdsarbete är en bra kombination.Ytterst handlar det om en medvetenhet och förståelse inför sig själv och andra, tror jag. Jag har inte läst boken än,men att vara tacksam för vad man har måste vara en nåd.

    Kram Luna

    SvaraRadera

  13. Så sant allt du säger.
    Av vad hjärtat är fullt talar munnen. Vi har bara vår lilla stund på jorden och den är här och nu. Viktigt att tänka-känna-handla med hjärtat och att inte kapa rötterna med naturen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Härligt att läsa din livsfilosofi. Det stämmer så väl överens med det jag själv tänker och det sätt jag försöker leva på.
    Stort tack även för boktipset. Jag har läst om boken förut, men nu blev jag mera nyfiken!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Vad fint skrivet, jag kan bara hålla med. Och vad underbart att yoga i sitt egna växthus, hoppas kunna göra det någon dag jag med. Den boken ska jag titta efter, har läst om henne förr.

    Jenny

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa