tisdag 3 februari 2015

Sommarens ettåriga klättrare !



Blålila favorit !

Jag är så förtjust i sommarens ettåriga klättrare som helst skall blomma i blålila och rosa nyanser. Blomman för dagen är en klar favorit som jag brukar ha varje sommar. Den är också så enkel att ta fröer från på sensommaren när blommorna blommat över och torkat.




Kan man få för många ?

Maken glömmer aldrig när jag sått alldeles för många fröer och hade flera lådor med små plantor som trasslade in sig i varandra och som skulle bubbas ut och in för att avhärdas. Detta hände sig innan växthustiden inträdde.

"Kommer du ihåg när du blev så arg"? brukar han påminna mig med ett roat leende i ena mungipan.
Han tycker det är väldigt roligt att jag svor över plantorna medan jag nästan var helt manisk över att så dom. Det kan lätt bli för många - man kanske inte behöver 80 st plantor av Blomman för dagen.



Ska försöka besinna mig !

Så i år har jag lovat mig att besinna mig (vilket inte är lätt). Har beställt en ny underbar sort av Blomman för dagen i de bästa blå nyanserna som finns på odla.nu. En helt ny sort för 2015 som heter Hazelwood Blues. Se bild HÄR !

Kan man bli annat än förälskad ? Mitt hjärta klappar lite fortare efter den bilden !




Rakt ner i jorden bara - utan dutt !

Luktärterna är naturligtvis också en favorit i trädgården och jag har snöat in på sorterna Hi Scent och Twilight som syns på bilden. Jag har nog haft dom de senaste 5 åren och kan ju inte vara utan dom i sommar heller. De sista åren har jag inte förkultiverat dom utan sått dom direkt på växtplatsen vilket gått alldeles utmärkt. Det blir ju så många plantor ändå som skall skolas om och duttas med.




Twilight uppträder i olika nyanser av rosa till mörkaste lila och kompletterar den ljusa Hi Scent alldeles utmärkt. Mmmm kan nästan känna den ljuvliga luktärtsdoften ända hit !




Måste nog investera i nya växtstöd till sommaren - eller också kanske man skall gå en pilkurs och göra ett eget.




Härligt att placera luktärterna i närheten av en sittplats i trädgården så man kan sitta och njuta av den underbara doften mellan trädgårdsbestyren. Jag brukar alltid ha flera planteringar i köksträdgården ......




.... och i perennarabatten vid den lilla slitna gruppen där jag brukar slå mig ner mellan ogräsrundorna.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Sitter och undrar över när jag skall falla för frösådder...När jag tittar på dina underbara bilder. Jag köper färdiga plantor av det jag vill ha om det finns. Kanske nästa år när husen är färdiga så jag slipper tänka på det.
    Ha en fin tisdag och lycka till med sådderna
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jeg elsker lathyrus så dine lathyrusbilleder går da lige i hjertet på mig - så er det sommer!Men de to sidste oversigtsbilleder fra din have er virkelig også dejlige, hvilken stemning du har, det ser fantastisk ud.
    God aften.
    Anita

    SvaraRadera
  3. Ja du visst är det så att man säger varje i år - Iår skall jag inte ha så många sådder... och vad händer?
    Jag har alltid fler plantor än vad jag får plats med. Men 80 st blomman för dagen?? Hi hi du är rolig du!
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hi Scent är också en av mina måsten. I år ska jag nog göra som du och direktså, allt som kan underlätta är bra!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Du har det så fint! Blomman för dagen brukar jag också så, men inte luktärtor...kanske skulle prova det också i år. Att så direkt låter lätt och enkelt!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa