lördag 21 februari 2015

Lite sommarinspiration !



Blomvillig och buskig !

Här fortsätter planerandet och drömmandet om sommarens blommande urnor och krukor. Den afrikanska Margeriten eller Stjärnöga som den också kallas i olika rosa och lila nyanser har alltid varit en favorit i trädgården. Den är så blomvillig och har ett lite buskigt växtsätt som fyller upp så bra i planteringen. Blomningen tjänar på om man klipper av de utblommande blommarna ända nere vid jorden och ger rikligt med gödning och vattning.




Kryllade i trätråget - fast inte mitt !

I det här trätråget hade jag sått krasse och satt persilja i fjol sommar i köksträdgården. Hade sett ett inslag med Victoria Skoglund som gav inspiration till den kombinationen. Medans hennes kryllade av växtlighet och frodighet tynade nästan mina växter bort så det blev inte så lyckat. Ibland vill det sig inte bara !




Ny jord och nya plantor !

Nää. Jag tror att den här kombon med Margeriterna med matchande lobelior får bli en repris. Tillbaks med trätråget framför växthuset igen, ur med gammal jord och i med nya plantor till våren. Får köpa plantorna hos Blomstermarken som bjuder på jord om man planterar växterna när man är där - japp så får det bli !




När man ser den här bilden förstår man varför den kallas Stjärnöga. Det lila ögat i den vita blomman strålar verkligen !




Stjärnöga och lobelia !

Den lilla rostiga skottkärran skall nog också få några Stjärnögor och lobelior som prydnad i sommar. Så behändig att flytta till nya platser när det behovet pockar på !

Tack snälla för alla fina kommentarer i förra inlägget - det värmer mitt hjärta att vi är många som delar de här tankegångarna ! HÄR hittar du en artikel om Agnetas inredningsfilosofi inom begreppet Graceful Living !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Vilken sommarfröjd för ögat! När jag ser dina bilder så tänker jag... ja, såna ska jag ha på balkongen! Nu hamnar stjärnöga/lobeliakombon på listan också!

    Ha en fin lördag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga arrangemang som ögat får vila på!
    Längtan är stark!

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Ah! En välbehövlig sommarboost. :-)

    SvaraRadera
  4. Så vackert arrangemang, jag älskar stjärnögat, vill ha den varje sommar.

    Jenny

    SvaraRadera
  5. Så vackert och inspirerande! Tack även för tankarna i förra inlägget. Vi måste hålla oss fria från det negativa tankarna. Så klokt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så inspirerande bilder du har i dag. Jag njuter. Har ju inte kunnat kika på bloggarna ett tag då sladden låg hemma när jag var hos dottern. så kan det gå. Har mycket att ta igen ser jag.
    Stjärnöga gillas skarpt här. Synd att den vill ha så mycket sol, om det nu skulle en regnig sommar.Håller tummar för en fin sommar.
    Ha en skön lördag
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. En riktig sommarinjektion fick jag nu när jag ser den ljuvliga bilden på alla sommarblommor!
    Lobelior brukar ju vara tacksamma, men jag har aldrig provat denna stjärnöga, det ska jag göra nästa sommar! Tack för fina tips!

    Smart att ha växter i skottkärran!
    Ha en fin helg!
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Stjärnöga är en favorit hos mig, de är så tacksamma och blommar länge, finns i många färger också. Dina blomsterarrangemang är så fina.
    Trevlig fortsättning på helgen! Marika

    SvaraRadera
  9. Så alldeles fullkomligt ljuvligt det ser ut!
    Nu längtar jag efter trädgårdssäsongen 2015 ännu mer...
    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Så smart att man får jord när man köper plantor. Jag tyckte nog att det var fint tillsammans. FAst man vill ju testa lite annat.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Väldigt fint! Får väl se vad som hamnar i sommarkrukorna detta året.
    Ha det fint!
    Milla

    SvaraRadera
  12. Stjärnöga och Lobelia kombon kommer att bli årets kombo över landet och det är pga dina vackra bilder :) Den kombon kommer till 98% bli här med. Jag bara undrar hur jag ska komma ihåg detta när det är dags... Får jag låna en av dina bilder till min blogg om jag länkar hit? Jag har en flik där som jag lägger in sådant som jag vill göra.
    Ha en skön Söndag :)

    SvaraRadera

  13. Är så glad över att jag hittade hit till allt det vackra! Det finns hopp om ännu en vår, och en efterföljande sommar. Jag planterade penséer i krukor på verandan igår.

    SvaraRadera
  14. Åååå....vilket ögongodis du bjuder på....längtan efter sommar steg nått otroligt när jag tittade på dina fina bilder.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  15. Så väldigt vackert! Du har verkligen öga för arrangemang. Bilder man blir så glad av.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  16. Ögongodis! Underbara och blommiga bilder...
    Kram, Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa