torsdag 12 februari 2015

Ett doftande inlägg !



Häftig lavendellängtan !

När jag smörjde in mina februarinariga händer med läkande egengjord lavendelolja idag fick jag en häftig och jordnära längtan efter lavendel - ungefär så där som man kan längta efter choklad ibland. Då vet ni eller hur ?

Så här kommer massor med lavendelbilder att frossa i - synd bara att det inte doftar också men med lite fantasi kan du säkert föreställa dig den !




Små lavendelplantor som jag drivit upp från frö. Det blev väldigt många den sommaren för jag hade planerat att plantera en häck framför växthuset. Den saknas fortfarande men jag har massor med lavendel på andra platser som i köksträdgården och runt den gamla döda pilen mm.




Den här häcken har jag inte dragit upp utan köpt som små plantor. Konstigt nog trivs den jättebra i norrläge vilket jag tror beror på den skyddande muren och det torra läget. Den frösår sig gärna och planteringen blev precis som jag tänkt mig.




Fantastisk lavendelhäck hos Jansro på Österlen. Det är klart att lavendel stormtrivs i zon 0 !


Jansro på Österlen


Trappsteg upp till himlen kantad av lavendeldoft. Det är så här jag tänker mig lavendeln i köksträdgården - att den skall växa sig stor och frodig så när man går där så frigör man doften med fötterna. Har en bit kvar till den här nivån !




Här har de små lavendelplantorna vuxit till sig i september och är färdiga att planteras. Har för mig att de är av sorten Munstead som är en av de mest väldoftande sorterna med lila blommor.


Jansro på Österlen


Lavendel tillsammans med rostiga inslag i trädgården - en oslagbar kombination !




Lavendel finns ju i fjärilsvariant också - ett måste varje sommar i köksträdgården !




Lugnande sömn !

Jag brukar plocka en bukett och ha i sovrummet på nattduksbordet - sedan sover man sött efter att ha dragit i sig den lugnande doften.

I fjol skickade jag efter fröer till en vit lavendel Ellegance Ice som aldrig kom i jorden så det är nog dags att dra upp ett gäng vita lavendel i år - spännande !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska Bilder från Jansro! Håller med, längtan kan bli svår.

    Lavendel hör liksom till men det lyckas inget vidare hos oss. Vi har så enormt, trots att vi bor i en backe, högt grundvatten så de lavendelplantor jag haft har antagligen haft det för vått runt fötterna.

    Ha det gott
    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Mmmmm..jag känner doften...nästan 🌿🌱🌱🌱
    Härligt att kunna avgränsa ett område med Lavendel. Jag har köpt några vita genom åren men de tar sig inte lika enkelt som den blå/lila. Snart du...! Då får vi ge oss ut med trädgårdsstövlarna på.

    Kram på dej!
    annika

    SvaraRadera
  3. Det är helt ljuvligt med lavendel och din rabatt är underbart frodig! Jag har en lavendelgång sedan gammalt och en alldeles nygjord rabatt med småplantor som jag drev upp förra säsongen. Hoppas att de blir lika fina!

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Hallo, dein Lavendel ist wundervoll! Ich bin immer wieder begeistert von deinem Blog! Liebe Grüße
    Emma aus Deutschland

    SvaraRadera
  5. Såå vackra bilder! Jag har planterat lavendel både hos mig och hos min mor. Hos lilla mors solstekiga och torra rabatt stortrivs den, medan lavendeln hos mig nog får lite för mycket vatten. Men hinns det med ska rabatten den står i utökas i år, och då ska jag försöka sätta dem i mer grus än jord. För vad är vackrare än en välvuxen lavendelhäck!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga lavendelbilder!
    Tyvärr är de svårodlade norrut.
    De kan växa och blomma fint på sommaren men sen vill de inte riktigt övervintra alla år. Doftar de vita lika mycket som de blå eller? / Malin

    SvaraRadera
  7. Jeg elsker lavendel! De dufter af sommer. Havehilsner

    SvaraRadera
  8. Åh Isa förstår precis, vill också ha sådär härliga "små häckar" av lavendel.
    Mina är ganska små ännu, fröså, det har jag inte tänkt på.
    Trodde man bar tvungen att ta sticklingar.
    Och vita är ju så fina också, ville ha flera av en speciell vit i fjol, men fick inte tag i tillräckligt många.

    Men ska ha mera på nåt sätt!

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Jättefin färg, lavendelblått! Mina barnbarn tycker min trädgård ska heta Mariannelund, från Emil-böckerna, apropå Janro

    SvaraRadera
  10. Underbara lavendelbilder! Jag funderar på att sätta dem längs med vår gång upp till huset men i bland har det hänt att lavendel stryker med under vintern.
    Hur gjorde du för att få så buskiga plantor? Jag har försökt att så Lavendel med dem blir så höga och rangliga. Jag kan vara för feg att knipsa av dem för allt för ofta har liknande plantor dött då. Tips?

    SvaraRadera
  11. Mmm jag känner doften, underbart! Mina frösår sig villigt så jag ska flytta på dem i år.

    SvaraRadera
  12. Ja, visst kan jag "känna" doften när jag tittar på dina underbara bilder. Har aldrig tänkt på att man kan så dem från frö. Det känns lockande att prova för jag skulle gärna ha mer lavendel i trädgården. Så fint som du och förstås de på Janro har det, det är ju som en dröm./Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Läckert inlägg! Har en hatkärlek till lavendel. Eller det kanske är mer så att jag gillar lavendel men har inte föstått dess rätta natur så den gillar inte mig. Förr eller senare ska jag göra ett nytt försök med frösådd eller kanske jag knallar över till grannen och ber om sticklingar.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Åh denna lavendel...underbara bilder och en underbar och älskad växt! Jodå, jag känner doften, ljuvlig...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa