lördag 7 februari 2015

Ännu mer tagetes !



Jag en tegetesälskare ?

Jag som inte ser mig som en tagetesälskare upptäcker plötsligt att det är precis vad jag är. Det finns ju ytterligare en favorit hos mig bland dessa sommarblommor nämligen den gräddvita skönheten Vanilla.




Den har gräddvita dubbla blommor och blir ca 40 cm hög. Otroligt tacksam sommarblomma som blommar oförtrutet hela sommaren. Lätt att driva upp från frö som alla tagetesblommor.




I slutet av augusti såg den ut så här och alstrade hela tiden nya knoppar om man klippte bort dom överblommade.




Jag planterade den även i zinkhinkar tillsammans med gräs och flyttade runt i trädgården.




Planerar och drömmer !

Japp, det får bli en till vända hos Impecta. Vanilla skall få pryda blomlådorna på framsidan där jag bara vill ha vitt, grönt och silvriga toner i sommar. Skönt att sitta i stugvärmen med vinter utanför och drömma och planera sommarens urnor och lådor.

Nu skall jag gå in och tjuvlyssna på Mellons bidrag för kvällen - alltid något som piggar upp en grå februarilördag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Tagetes är kul och färgstarkt! Jag odlade Jolly Jester mellan röd och svartkålsplantorna. Blev hur snyggt som helst.
    Ha de fint!
    /Rebecca

    SvaraRadera
  2. Klar favorit här också. Fjärilarna älskar den. Iallafall hos mig.
    Ja jag hoppas verkligen på att vi skall ses på Nordiska.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Sono estremamente belli con quel colore giallo chiaro. Credo di non averne mai visti così ma mi piacciono molto :)

    Un saluto!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker färg på tagetes! Tack för tipset, den måste jag hålla utkik efter.

    Nu blåser det runt husknuten.

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Här är en till som gillar Tagetes i alla färger, former och höjder. Vanilla är ett 'måste' bland vårens frösådder.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Jeg har det presis som deg med Tagetesen. Med 6 sorter i hagen måtte jeg bare kapitulere.Jeg holder av dem:) God uke til deg. Jannicke

    SvaraRadera
  7. Suck så fin den färgen är.Annars har jag inte fastnat för tagetes ..än ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar de där vit/gula, fyllda, vackra. Men de orangea med bara en blomma på, de som satt på rad utanför mormors hus, nej de är inget jag själv vill ha....

    SvaraRadera
  9. Vilken lyckad kombo i zinkhinken. Gräset som flirtar med rosten och tagetesen däremellan. Har kluvna känslor för tagetes men du kanske ändrar på det nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Får nog försöka mig på den i år, förra året hade jag en låg med namne vanilia men den blev väldigt gul här. Antingen var det fel i paketet eller så vet jag inte hur de tänkte.
    De du har är ju supersnygga.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Den där gräddvita varianten var ju jättefin! Ja den oranga tagetesen är väl kanske inget jag i mina blomlådor men dom är bra mot sniglar och annat otyg!
    Önskar dig en skön vecka...10 sköna plusgrader och sol här på ön idag! Inte dumt alls...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Ljuvlig sort...den ska jag se om jag också kan hitta.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  14. Är inte stormförtjust i tagetes men just Vanillan har jag också drivit upp, och den är så fin, så mild i färgen mot andra tagetes.Dessutom väldigt tålig och lättskött!
    Gillar bilden med Vanilla och vita lobelior! h. Malin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa