tisdag 10 februari 2015

Plockar in pellisarna från förrådet !

Bilder från växthuset istället för det tråkiga förrådet!


Kliar i fingrarna !

Snart är det dags att plocka in alla pellisar från förrådet och hoppas på att de flesta har överlevt vintern. Det är inte alltid jag kommer ihåg att vattna och dom står på ett trädgårdsbord alldeles vid fönstret så dom har det ganska ljust och kräver mer vatten än om dom stått helt mörkt.

Min stora Mårbacka vet jag mår bra i alla fall, den syns genom fönstret och nu kliar det i fingrarna att klippa ner det torra och toppa in de övriga grenarna och ta nya sticklingar.




Ett trettiotal pelargoner i olika storlekar och i olika sorter får jag plats med i förrådet. Så snart fylls alla fönsterbräden upp inne i huset innan det är dags för utflytt till växthuset.




Förutom vanliga zonalpelargoner gillar jag rosenpelargonen Appelblossom och olika doftpelargoner.




Jag brukar skicka efter sticklingar från odla.nu tidigt på våren om jag vill förnya samlingen eller köpa med mig från Nordiska trädgårdar.




På några månader har plantorna hunnit växa till sig riktigt bra och blommar.




Lätt att ta sticklingar !

Härlig tid som väntar nu att få pyssla med pelargonerna. Det blir nog till att hasta iväg för att inhandla ny blomjord till helgen !

Vill du se hur jag tagit sticklingar från pelargonplantor kan du se det HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


14 kommentarer:

  1. Det är verkligen en härlig tid vi har framför oss, den får gärna ta lång tid på sig innan det blir sommar. +7 grader i går mumma.
    Ja det är dags nu känns det som att ta hem allt som är vinterförvarat, sen får man kryssa mellan blommor här hemma ett tag. Det har blivit en ny pelargon här och det är den söta Torsångspelargonen.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hyggeligt ser der ud i dit drivhus - man får helt lyst til at slå sig ned :0)
    Hvor har du mange fine geranium i - super spændende.
    God dag.
    Anita

    SvaraRadera
  3. Hyggeligt ser der ud i dit drivhus - man får helt lyst til at slå sig ned :0)
    Hvor har du mange fine geranium i - super spændende.
    God dag.
    Anita

    SvaraRadera
  4. Ditt växthus är så fint.Och du har fingertoppskänsla för det där att dekorera och ställa allt så det gör sig allra bäst.
    Ska nog sattsa lite på pelargoner i år.Köpte tre små sticklingar i går.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  5. Pelargoner är roligt! Risk för samlar sjuka bara:) Nu för tiden har jag inte lika många som förr när jag hade växthus och ett eget rum i källare åt dom. De flesta får stå kvar i fönstret och några enstaka mörkt i källaren...har börjat tänka att de ska ta upp. Så vilken dag som helst kommer det att hända.
    Och några ny kommer att köpas, garanterat:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. This year I will start growing pelargoniums again. Your plants are beautiful.

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så tror jag att det är finitomed de flesta av mina Pelargoner:( Jag har inget bra ställe attövervintra dem på så då blir det lite knepigare med att lyckas med det. Så här kommer det bli en ny beställning på nya Pelargoner :)

    SvaraRadera
  8. Que lindas flores, tento ter em meu jardim mas sempre esqueço de colocar água. Muito bonita suas flores.
    Tenha um ótimo dia.

    SvaraRadera
  9. Ljuvliga pelargoner! Mina har stått inomhus hela tiden, de flesta ser rätt dassiga ut nu, men solen har kommit så de borde kvickna till snart.

    Jenny

    SvaraRadera
  10. Nu fick jag akut längtan....
    Du har det så fint!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  11. Härligt med pelargoner! Jag gillar ju också Appleblossom...:-)
    Tittade till mina ute i växthuset i helgen (har dem i övervintringstält) och de flesta verkar ha klarat sig. Hittills ska sägas!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  12. Vilken samling att hålla reda på. Njuter hemskt gärna av pelargoner, men är usel på att sköta dem.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  13. Vilket vårtecken!!!
    Härligt när det är dags att ta fram pellisarna. Jag får vänta lite till eftersom jag inte har någon bra temperatur för dem härinne.
    Men skönt att läsa om...
    /Eva

    SvaraRadera
  14. Jag köpte hem jord till mina idag...nu läääääängtar man verkligen!
    Härliga bilder!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa