tisdag 11 oktober 2011

Nu får småttingarna flytta in !


Nu törs jag inte längre ha de små pelargonerna i växthuset längre för frostrisken ... idag fick de flytta in i huset istället !

I och för sig har det varit frost i natt också .... så egentligen tror jag inte att det är någon större fara än ...men
det är lite onödigt att chansa ! Är man hönsmamma för sina små skyddslingar så är man !

Stackarna .... det ser lite trångt ut där på brickan .. till skillnad mot i början av sommaren !


Så här såg hela gänget ut när dom kom i början av juni  ... inte så mycket för världen kanske ! Beställde flera olika sticklingspaket från Odla.nu.

Dom har stått ute i ur och skur i sommar och det är först de sista veckorna dom har bott i växthuset. Pelargoner är ju inte så förtjust i regn ... men jag tycker dom har klarat utelivet ganska bra ! Något tak har jag inte kunnat erbjuda dom ... och lerkrukorna har blivit så härligt patinerade !


De nästan vita blommorna är Rosenknoppspelargoner "Appelblossom" ... plantorna har blivit ganska kraftiga i sommar och blommar underbart. Kronbladen hos rosenknoppspelargonerna sitter så tätt att blommorna inte slår ut helt och hållet och dessutom är blommorna dubbla så varje enskild blomma ser ut som en ros eller en liten rosbukett i miniatyr. Blommorna skiftar lite i färg ..... från vitt till rosa.

Sorten började odlas redan 1870 och kan bli ganska storvuxen med tiden ...läser jag i "Stora Pelargonboken" som jag helt glömt bort att jag hade i bokhyllan....hoppla .....kanske tar den upp konkurrensen med den gigantiska Mårbackan så småningom ... ser fram emot hur dom kommer att se ut nästa år vid den här tiden !

Den rosa pelargonen är en Stjärnpelargon, "Stjärn Fireworks Bicolor" och var en bonusplanta med på köpet. Stjärnpelargonerna är en väldigt ung sort om man järmför med rosenknoppspelargonen ... den togs fram i Australien under 1950-talet.


Änglapelargonerna är en favorit hos mig ... (fast egentligen är ALLA favoriter) ! Den här heter "Velvet Duett" och dom har inte vuxit sååå mycket under sommaren som jag hade hoppats på ..... på bilden längst ner till vänster är det "vuxna" plantor som införskaffades redan i början av året som vuxit till sig ordentligt i sommar.

Den rosa pelargonen är en Zonalpelargon, "Zonal little Lady Bicolor" som just nu är full i knopp.

Jag tror jag blivit Pelargonkär den här sommaren .... dom passar så bra i växthuset tycker jag ... och sprider en hemtrevlig känsla !

Nu skall jag gå och lägga mig med den tjocka, fina och tunga  Pelargonboken och läsa om nya härliga sorter .. dessutom finns det en riktig pelargonsamlare inpå knutarna OCH i boken ... Lotta Lundberg som bor alldeles utanför Örebro ... vilken tur jag har .... henne måste jag besöka när hon har öppet hus nästa gång !

Visst är det fantastiskt det här trädgårdslivet ... hela tiden öppnas nya världar och man börjar se på både rosor och pelargoner med nya ögon ! 

9 kommentarer:

  1. Håller med dig på alla punkter. Speciellt det där med att det öppnas nya världar. Det som jag förut tyckte var mindre fint och tråkigt får med åren ett helt nytt skimmer och lockelse. Roligt och spännande. Jättefina pelargoner. De passar verkligen i växthus och glasverandor. Måste nog ta och spana in sticklingarna nästa år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ja, man utvecklas ständigt som trädgårdsmänniska i takt med trädgården :-). Fina dina sticklingar har blivit...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Ja det är kul med trädgård även om jag ligger precis i startgropen med min. Helt rätt att vara rädd om de små liven, kallt nu!
    Ha de bäst
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Har läst igenom ditt växthusbygge, nu för minst tredje gången :-) Det är så vackert! Har en fråga: Hur funkar det med murad vägg i söderläge? Jag har planer på att bygga ett växthus i framtiden och den plats jag tänker på har samma förutsättningar. Jag vill ha den murade väggen i söderläge därför är jag lite nyfiken.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också pelargoner jätte mycket. Rosenknoppspelargoner är ju helt fantastiska och Appelblossom är en riktig favorit.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Att som du "Älska alla pelargoner" det ställer till problem när jag ska ta in mina.....snart kan jag inte räkna dem alla! Pannrummet är fullt!

    SvaraRadera
  7. Åå vad många fina sorter du har!
    Jag som inte har särskillt gröna fingrar har också blivit pelargonkär..;)
    de är ju så lättskötta och kräver ju ingenting.
    det där öppna huset du skriver om hos hon med alla pelargonerna får du gärna skriva om då det blir dags för dit skulle jag också vilja åka.
    kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Appelblossom är min favorit. Så söt. I år ska jag inte slänga mina pelargoner utan försöka förvara dom i garaget. Får väl se om jag lyckas./Christina

    SvaraRadera
  9. O jag vill oxå höra om det där besöket!Är det en butik tro eller?Har för mig att jag läst om henne men vet inte..
    Jag behöver väl inga fler pelargoner egentligen :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa