torsdag 14 januari 2010

Tulpanens dag !


Perennarabatten hade bara 10 st nergrävda lökar i våras varav 3 st pigga tulpaner orkade upp till blommande tillstånd. De få exemplaren av "Spring Green" blommade i gengälld länge och var som vackrast när den var nästan utblommad.

I år har den fått sällskap av några kullar "Blue Diamond" som jag hoppas blir blåa. På bilden till lökförpackningen är den dock lila, dubbel och liknar en pion. Jättevacker !

Hoppas den trivs, klarar ev. väta och sticker upp sina vackra huvuden bland daggkåpan där jag planterat de flesta. Tror den passar med lime !

Läste någonstans att den kunde ändra färg efter 2 veckor och bli ljusblå. Det blir spännande att se vilken färg de kommer att ha om och när de dyker upp !

Läste på Råd och Rön att tulpanlökarna nu för tiden är så snabbframtagna att dom i princip bara klarar att blomma första året. Hoppas dom har fel !

Jag vill att mina skall komma på årligt besök och helst ta med sig släkten också !

I nutid skall jag köpa en riktigt stor bukett tulpaner i rosa i olika nyanser och vitt i morgen och ställa på matsalsbordet som en försmak till en stundande vår !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa