torsdag 12 januari 2017

Mandelmanns och fantastiska Österlen



Populärt smultronställe

Ikväll kl. 21 startar Mandelmanns gård på TV4. Gustav och Marie som gjorde det andra bara drömmer om - lämnade storstaden och bosatte sig på en ekologisk gård i hjärtat av Österlen.

Vi har besökt gården många gånger när vi varit på Österlen fast flera gånger har vi också vänt för parkeringen har varit överfull. Mandelmanns gård är ett väldigt populärt smultronställe som inte liknar något annat.





Personligheter - både bland människor och djur

Det skall bli kul att få stifta bekantskap med vallhunden Saffran, mjölkkon Snöflinga och Bruna Hönan och alla de andra djuren på gården. I vinjetten för programmet åker Marie i traktorskopan full med fårklipp som hon sedan sprider ut i stigarna mellan odlingarna som syns på bilden.




Vi trädgårdsmänniskor är ju inte direkt bortskämda med trädgårdsprogram även om detta mer är inriktad på odling och självhushållning och härliga personligheter - både bland människor och djur.




Älskar Österlen

Det skall bli underbart bara att få njuta av miljön på Österlen som är fantastisk. Österlen är så nära Provence man kan komma i Sverige med sina äppellundar, himlen nära havet och lugna atmosfär. Under många år har vi besökt Österlen varje sommar och känt att när vi passerat Brösarps backar det är semester börjar på allvar. När vi möter naturen, kossorna och bokskogarna.

Vill du se inlägg jag gjort från trädgårdar på Österlen så hittar du några av dom HÄR, HÄR och HÄR. Du kan bl.a. läsa om när jag blev kär i Ola Fiskare och hur en stäppsalveträdgård satte djupa avtryck i trädgårdssjälen (som dock är såld sedan flera år tillbaka - inte själen alltså utan den underbara trädgården).

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Nu har jag bara hunnit se halva första programmet, men det lovar gott tycker jag, härliga personligheter på gården, både djur och människor!

    Kram GUnilla

    SvaraRadera
  2. Dit måste jag ta mig kanske i sommar. Ska se programmet senare såg ett annat i svt.1 Hofors lite patriot som jag är.
    Nu har jag mycket att läsa igen hej hopp ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Der missede jeg lige Marie og Gustav, men fremover skal jeg sidde helt klar, når de om fredagen træder frem på skærmen. For nogle år siden sendte SVT en række udsendelser med dem, som jeg båndede og siden ofte med stor fornøjelse har genset. Der var tale om en masse nytterigt havestof, men også om to mennesker med et smittende godt humør.
    Jeg glæder mig - og mange tak for tippet.
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  4. Kul program och härlig stämning. :-) Det får definitivt bli ett besök där i sommar. Konstigt att jag aldrig har tagit mig dit, så himla långt bort bor jag ju inte. Nåja, nu har jag nåt att se fram emot.
    Hoppas allt är bra med dig och att du får en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  5. Ja nu måste det bli ett besök hos Mandelman. Det är så mycket att se när man är på Österlen så det är svårt att välja. Och efter programserien blir det väl ännu fler som vill in på parkeringen. Roligt med människor som gör det de vill och till 100%.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Tycker programmet hade lugn och fin stämning, till skillnad från vissa hurtfriska liknade program. Särskilt imponerad av Maries kunskaper att förlösa den stackars honkalven. Och så är det ju så vacker del av landet, håller med dig där.
    trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  7. Ja jag var där i höstas, vilket ställe! Då var det väldigt lugnt där och man kunde njuta av både fika och omgivningen...ÄNTLIGEN ett bra trädgårdsprogram, tjoho!
    Kram till dig, ha en skön helg!
    Titti

    SvaraRadera
  8. Vem älskar inte Österlen... är där alldeles för sällan nu för tiden.
    Romantiserat har det hörts från surret i veckan, men tror vem som helt med en gnutta fantasi kan förstå att det ligger ett oerhört arbete bakom. Tänk bara på att åstadkomma planteringen på sista bilden. Man blir alldeles matt.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Japp, det programmet missar man inte! =)
    Som jag trodde drog det också genast igång mina vårkänslor.. Farligt! ;)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa