lördag 14 januari 2017

Krukrosor att driva upp nu



Jordslå och stå kvar

Underbara krukrosor längtar jag efter nu. Ifjol hade jag inga men året innan hade jag tre ljuvliga att njuta av hela sommaren. Jag jordslog dom när hösten kom och trodde att dom klarat sig vilket dom säkert gjort om jag inte grävt upp dom igen och satte tillbaka dom i krukorna. Det gillade dom inte.




Vattna rikligt

Jag tänkte att jag skulle köpa dom nu och driva upp inne. Det har jag gjort ibland då hinner dom bli riktigt stora när sommaren kommer. Det är viktigt bara att ge bra med gödning och vara noga med vattningen - då blir man rikt belönad. Ett ljust och soligt söderfönster är också bra helst utan element under.




Det var danska krukrosor vill jag minnas som jag hittade hos Björka Trädgård.





Känslig hjärna

Älskar just den här färgtonen. Är väldigt känslig med det där med färger. Det får inte bli för starkt. Kanske hänger det ihop med att jag är känslig för intryck. Det finns vissa starka färger som hjärnan inte klarar av helt enkelt.




Rosjakt

Jag tömde de här krukorna som jag också gillar skarpt redan i höstas och ställde i växthuset i väntan på att de skulle fyllas i januari med nya krukrosor. Det är lika bra att sätta dom direkt i de här krukorna så är det ingen risk att de skall torka ut. Så i morgon blir det till att bege sig till affären på rosjakt - på "rätt"nyans förstås !

Ha det så gott !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Härligt med krukrosor. Det kan man ha många av.Jag brukar gräva ner mina (rotklumpen) i komposten sent på hösten och plocka upp dem igen på våren och sätta i kruka. Det har fungerat fint.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Hej Isa, ja visst är det fint med krukrosor och dina rosor i dina krukor på bilderna ser så kraftiga och vackra. Jag brukar köpa rabattrosor och sätta i krukor men jag får dem aldrig så kraftiga som dina rosor, har du kvar rosorna i krukorna flera år eller blir de så vackra bara under en säsong? Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Fina krukrosor och visst är färgen välvald. Jag är motsatsen som gillar starka färger, men just rosor passar som bäst i pastellfärger. Märkligt nog är de billiga krukrosorna man köper på mataffären fullt härdiga och klarar sig även här i norr. De är väl rotäkta också kan tro. Ha det så bra / Monica

    SvaraRadera
  4. Hej Isa och tack för dina rara hälsningar!

    Vad glad jag blev att JAG fick inspirera dig....;) Va spännande att få duka på en så stor mässa/tillställning...
    Det ska bli roligt att få se sen.
    Ååå nu blev jag sugen att försöka mig på rosor inne jag med..
    Jag brukar bara kunna hålla liv i dem ute....
    Å tänk va...nu blir det ljusare o ljusare...snaaaart kan vi ju börja planera utelivet 2017.
    Jag ska försöka få ordning på min köksträdgård i år å då bläddrar jag bland dina fina bilder...
    Sååå mycket inspiration!

    Kram och ha en ny fin vecka!
    Katarina

    SvaraRadera
  5. hej, här är också en, som ska ta efter ditt krukrostips! Jag älskar rosor, har över hundra olika i trädgården, mest engelska buskrosor.
    Brukar köpa små fina krukrosor i aprikos, rosa på försommaren... med "så där resultat". Nu ska jag ut på krukrosjakt och plantera, gödselvattna och måna om dem i stora krukor. Att ta ut sen i maj/juni, kanske som underbara praktexemplar...?! Nåja, vi får väl se...
    Hälsningar
    Lena i Blekinge

    SvaraRadera
  6. Ja jag håller med dig, det ska vara RÄTT nyans, är också känslig för färger...
    Bra tips där, jag har verkligen inga gröna fingrar när det gäller rosor men skam den som ger sig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Trodde inte att det var möjligt att få krukrosor att utvecklas och bli så fina som dina, men nu känner man sig sugen att testa. Finns inte så mycket annat roligt att göra just nu. Jag har en Tommelise ute i kruka, för tillfället nergrävd i komposten, det är det närmaste jag har kommit ros i kruka.
    Det finns alltid mycket roligt att läsa om hos dig.
    Ha det gott
    Marta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa