måndag 8 augusti 2016

Ett eldorado för zinkvattenkannefrälsta



Hur gick det till ?

Det är roligt att bli överraskad och det blev jag verkligen när vi var på vår utflyktstripp i lördags - jag och maken. När vi avverkat antikmarknaden, fikat på Stjernsund och besökt slottsboden stannade vi till vid Rönne Trädgård - en gammal handelsträdgård som gått i arv i generationer och som alltid levererar kvalité och såna vill man ju gynna !

Vid Rönne Trädgård hade man gjort om en hel del, flyttat fram perennerna och när jag rundade ett hörn möttes jag av ett hav av vattenkannor i zink. Väldigt vackra vattenkannor och att jag inte kom hem med åtminstone en vattenkanna förvånar mig fortfarande. Har jag helt plötsligt blivit mätt på zinkvattenkannor? Hur gick det till ?




Här fanns också zinkbadkar och baljor i zink - ett eldorado för zinkfrälsta och jag stod emot. Helt otroligt !



Supervackra patinerade medelhavskrukor på ställning. Kanske inte såå vackra för plånboken men njutbara att titta på.




Färdigrostade korgar med vackra trähandtag lockade naturligtvis. Superfina till murgröna.




Här fanns också också originella flaskor i plåtbeskodda vackra lådor.  Åhh så mycket vackert !




Kär i bladverket

Jag kom hem med en vacker pelargon Concolor Lace istället för all zink och rost. De sålde ut stora udda pelargoner för 50kr och jag blev förälskad i bladverket. Hinken i emalj fyndade jag på antikmarknaden.




Jätteampel och i morgon kommer en ny dag


Innan Rönne trädgård svängde vi in vid Kalles Trädgård vid Askersund eftersom den låg så lämpligt precis vid vägen och där var det utförsäljning på alla stora amplar. För 50kr fick jag en jätteampel med mig hem att hänga i plommonträdet.

Idag har det varit en sån där ofrivillig soffdag igen, under ullfilten med värk i hela kroppen och en hjärna som strejkar. Tänk att jag blir lika förvånad varje gång det händer - ändå händer det minst en gång var fjortonde dag, ibland oftare och har gjort i över 15 år. Ibland räcker det med en dag - ibland behövs det fler.

Alla såna dagar slänger jag över axeln när dom passerat  - för tänk att i morgon kommer en annan dag. En ny dag. Då får man en ny chans. Därför står jag ut med de här dagarna när jag ligger platt i soffan och väntar in en kropp som inte vill vara med.

Äter choklad som jag inte tål och ser på dåliga filmer som jag aldrig skulle se annars. Övar på tålamod och försöker sova bort det dåliga. Tack gode Gud för att det kommer en ny dag i morgon och för att jag har en make som skämmer bort mig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - tack för att du finns och tittar in till mig!
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Vilka härliga fynd och huva vilken otäck värk. Det kan vara svårt men det är bra jobbat att lägga fokus på de bra dagarna, de är ju även flest!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fina fynd och vattenkannorna verkligen en skön syn. Fattar inte att man ska behöva vara så svag för vattenkannor, men det bara är så. Kan det vara så att någon varit på rejäl uppköpsrunda neråt kontineten.
    Ska till Stjernsund nästa vecka, får se om jag kommer förbi Rönne trädgård då. Skulle vara kul.
    En gåva att kunna slänga de usla dagarna över axeln, men så gör jag också och frågan är om inte choklad hjälper lite...
    Kram och hoppas det dröjer länge till nästa skitdag!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Glömde ju...
    Grattis till förstaplaceringen på Besökstoppen!

    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ja hade jag kunnat motstått? Tror inte :) Himmel så mycket fint...
    Trist att inte må bra, men du tänker positivt och ja, det kommer alltid en ny dag, faktiskt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Å, Concolour Lace är en av mina favoriter, sånt härligt grönt bladverk, den är yvig och ser alltid fräsch ut. Ock så doften därtill. Bra köp!

    SvaraRadera
  6. Vilket zinkhav !! Skulle kunna tänka mig att köpa både det ena och det andra ;) Men växter är roligare :D Vilken härlig roadtrip ni gjorde :) Kanske inte undra på att energin tog slut :( Hoppas du återfår den fort !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Jeg elsker også alt i zink :D Så jeg havde nok købt en vandkande eller to med hjem - fnis
    Men sikke en fantastisk ampel du købte. Den er virkelig smuk! I det hele taget har du en utrolig smuk have og hvor er det flot at du klare både den og dit arbejde! Jeg har også fibromyalgi og ved hvor svært det kan være. Men haven er mit eget lille paradis ;)
    Mange hilsner Vibeke

    SvaraRadera
  8. Det var inte dåligt att du kunde motstå. det är svårt annars. är det som med Vesterlund att de blir så stora och härliga ute på sommaren...... Det där känner jag igen med vila och ligga någon dag inte alls kul. tur att det bara är ibland och inte för alltid tänker jag.
    Ha det så gott och du som tur är kommer det alltid en annan ny dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Vilken bedrift att inte köpa något! Kan man få för mycket zink?! Har svårt att tro det.
    Fantastisk inställning du har till din sjukdom. Hoppas du mår bättre!

    SvaraRadera
  10. Hoppas att du mår bättre idag? <3 <3
    Vet du, jag känner faktiskt till han som säljer de där urfina sakerna...Ja, alltså inte de i Rönne utan han som åker med lastbil ner i Europa och köper in allt! Följer honom på instagram och man blir helt hagalen av alla hans bilder!!! Funderar på om jag skulle köpa hem lite från honom... =) Vi får se... KRAMIS Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa