måndag 29 augusti 2016

Blommande basilika och en smarrig basilikafylld köttfärslimpa



Vackra små lila blommor

Thaibasilikans blommor har nu slagit ut för fullt. Har dragit upp den från frö och satt den mest för doften och blommornas skull. En del kryddor kan man bara ha till lyst och att njuta av.




Tät och grön

Så här såg den ut i slutet av juli. Den var tät med många fina basilikablad och stora knoppar som inte slagit ut än. Jag plockade gärna stänglar av den och satt i vas. Och nöp ett och annat blad till en smakrik pesto.




Inte så tät och grön längre

I slutet av augusti hade blommorna slagit ut och det gröna bladverket var inte så grönt längre. Det har varit en riktig törstig krydda. Slukat massor av vatten varje dag. Och nu är jag i valet och kvalet om jag skall klippa av blommorna och binda en krans av dom uppblandat med någon annan krydda. En torkad krans av basilikablommor är kanske inte så dumt att ha hängande i köket i vinter.




Buskbasilika

Här är en annan basilika som jag låtit gå i blom - buskbasilikan Magic Blue. Har två stycken som jag skickat efter från odla.nu. Eller rättare sagt satt jag tre små plantor i varje hink för att få dom lite maffiga.



Bor i köksträdgården - fast inte så länge till

Här syns en av hinkarna i köksträdgården. Dock syns inte den sköna lila färgen så bra på bilden. Dom får nog snart flytta in i växthusets skyddade värld där det fortfarande är ombonat och varmt.




Till nästa år är jag sugen på att testa buskbasilikan Yemenite som är Victoria Skogslunds favorit.

HÄR hittar du hennes inlägg om sin favoritbasilika att låta gå i blom ! 




Fantastiskt gott !!!

Nä - nu skall jag galoppera ner till växthuset genom regnet för att klippa lite basilika till dagens middag. Av den vanliga basilikan som inte gått i blom.

Pernilla Wahlgren har gjort ett recept på en vansinnigt god köttfärslimpa med en fyllning av parmaskinka, soltorkade tomater, basilika och mozzarella. Man plattar ut köttfärsen till en platta som man strör ut ingredienserna över och sedan rullar ihop. Såsen som man kan göra på fonden som blir är helt magisk !

HÄR hittar du receptet !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Upptäckte att såsen inte fanns med i receptet på nätet. Jag hittade receptet i en tidning där det fanns med.

Gör så här: Ta vara på skyn från köttfärslimpan och häll den i en kastrull ( kanske behöver man sila den). Vispa ner 2 dl grädde ( jag använder Oatlys havregrädde) koka upp och red av under omrörning. Smaka av med en skvätt rödvin och lite kalvfond. Servera, ät och njut !DS

2 kommentarer:

  1. Åh vad underbar den är när den blommar, Thaibasilikan!
    Och säkert mumsig nektar för alla våra små bin och humlor som kämpar för att hitta mat. Kan slå vad om att det surrar härligt kring den?
    Pratade med Christel Kvant i går, just om vikten av att ha massor av blommande växter i trädgården och inte för mycket hybrider, så att de små liven kan hitta obesprutad mat.

    Och du har ju mängder av gottis för dem.
    Helt underbara bilder, Isa.

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  2. Ja basilika måste man ha i mängder, både i mat och till doft! Bra tips du delar med dig av...
    Köttfärslimpan låter ljuvlig! Det blir middagstipset till på söndag.
    Ha en finfin onsdag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa