lördag 27 augusti 2016

Kärlek i köksträdgården



Kärleksfullt småprat och omsorg

Idag lägger jag min kärlek på köksträdgården och mest på sommarblommorna som behöver lite extra omvårdnad så här i slutet av augusti. Har klippt och klippt bort massor med överblommat. Har man inte gått rundorna på några dagar så märks det direkt.

Lite extra hönsgödsel och lite topping av bra jord hoppas jag skall göra susen för att de skall orka blomma ett tag till. Sedan fick dom en ordentlig rotblöta också förutom en massa kärleksfullt småprat och omsorg.




Får vindskydd

Kryddtagetesen blåste omkull i blåsten som varit så den fick en lite säkrare plats delvis i skydd av pallkrageväggen. En del grenar bröts av men den är så tät att det inte märks så mycket.




Kryddtorn blir smultrontorn

Kryddtornet håller på att förvandlas till ett smultrontorn istället och det är en härlig känsla att dagligen kolla efter solmogna smultron som smälter i munnen. Blir nog fler plantor till nästa sommar.




Köpte 10 plantor hos Plantmarknaden i Lindesberg på försommaren och de producerar fortfarande smultron.


Att vi så sakta går mot höst vittnar klockrankans färger om som helt slagit om till alla nyanser av höstrött.



Nu skall jag njuta

Den har slingrat in sig med ampelns växter och ger en extra touch med sin vackra blomning.

Nu skall jag sätta mig i växthuset med makens goda Caesarsallad efter några timmars trädgårderande och njuta en stund. Sen blir det nog däckstolen och dagens korsord - mmmmmm. Och kanske en tupplur !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. næh, for nogen fine mørke Tagetes du har, en dejlig kontrast til de almindelige gule. Den er så smukt den opstilling du viser her

    SvaraRadera
  2. Det låter som en riktigt bra dag du haft. Tagetes den kan se fruktansvärt trist ut nu på hösten men som du säger lite kärlek ger susen.
    Ha en fin och bra söndag med
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ja jag började tänka höst när jag satt i växthuset, allt ska snart städas ur, blommorna är färggladare och tomaterna orkar inte mer!
    Men en härlig tid stundar nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga höstfärger i dina bilder!! Fast sommaren verkar vara tillbaka, så längtar jag mer och mer efter hösten.. :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Gillar dina stora fång med tagetes!! Ska baske mig ge mina lite hönsgösel oxå;) Tack för tipset!!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  6. Visst märks det att det börjar bli höst men än blommar det :D Härligt frodiga tagets du har.. Mina stora Vanilla var sena i år och har precis börjat att slå ut..kanske beror det på torkan. Å andra sidan är mina Yellow boy snart överblommade borta i komposthörnan så...Nästa år ska jag så en hel påse så att jag har till två kompostbingar ! :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack Isa nu vet jag vad det ska bli av mina gamla bottenlösa zinkbaljor!
    Åååå så fint du har unt omkring dig :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa