lördag 6 augusti 2016

Från antikmarknad till slottsmiljö och hem till växthuset igen



Tidig väckning 

Maken väckte mig redan kl. 07.15 i morse med frukost och vackra ord i mitt öra. Långsamt, mycket långsamt masade jag mig ur sängen. Grannens tonårige son hade väckt mig vid 03-tiden med sin högvarvade EPA-traktor som jag förväxlade med eventuella inbrottstjuvar och sedan var det svårt att somna om.

Vid den framdukade frukosten kom jag plötsligt på att det var ju idag vi skulle till Askersund på antikmarknad, och sedan blev det fart på mig.




Flydde till slottsboden

I över en timme snodde jag runt bland alla stånd på antikmarknaden medan maken placerade sig strategiskt mitt i, vid ett bord med både mat och dryck inom bekvämt avstånd. I takt med att fynden blev fler växte högen av kassar vid bordet och till slut hade jag fått nog av alla människor och all trängsel.

Vi flydde till Stjernsunds slott istället och där i slottsboden blev jag fast. Åhh vilket ställe - så mycket fina saker som jag aldrig sett någon annanstans. Mycket med inriktning på trädgård och blommor. Här fanns också saker som är kopior av föremål på slottet.




Provrör i ställningar

Den här annorlunda vasen blev jag överförtjust i. Det är fem stycken provrör i ställningar som är ledade med gångjärn så man kan böja dom som man vill. Damen i butiken berättade att dom hade fått lov att ta hem den här vasen i omgångar för den varit så populär under sommaren och snart stänger dom för säsongen. Så jag passade på !




Man tager vad man haver

Så här blev den hos mig. Jag plockade lite gräs från det höga skira gräset som jag inte vet vad det heter och sedan fyllde jag upp med klematisen Summer snow.




Vill man kan man sno ihop vasen till en rundel. Som här.




Passar överallt

Tänker mig att den är vacker året om och att man kan använda det som finns till hands i trädgården. Precis som med allting annat är det bara fantasin som sätter gränser. Lika vacker i fönstret som på bordet.




På antikmarknaden hittade jag bland annat den här porslinskatten. Jag tycker det är roligt med lite annorlunda saker och den här katten kändes som att den absolut ville följa med mig hem.





En väldigt trevlig dag

Den är lite avskavd och patinerad och det passar ju i den här trädgården. Eftersom jag också är kattallergiker så får jag nöja mig med en i porslin istället.

Det blev en del annat smått och gott också och fler utflyktsmål som vi hann med som jag visar en annan dag. En väldigt trevlig dag blev det. Vilket säkert också maken tycker eftersom vi hann hem lagom till travet på TV.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Härlig vas och fin katt. Kul med såna där lite andra saker i trädgården. Man förväntar sig inte en stor porslinskatt där, om man inte känner dig då förstås.
    Den boden blev jag åxå fast på okändamålresan i våras.
    Ha nu en bra helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vasen blev väldans fin med skirt gräs och Summer Snow. Smala vaser välter lätt annars och katten ser ju för mysig ut.
    Härligt med sådana här dagar.

    Fortsatt trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket fynd du gjorde.. jättefint! :-) Och din trädgård alltså.. där hade jag gärna gått runt och tittat i flera timmar! ♥

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  4. Vilka fina inköp, vasen är ju toppen! Även hos mig anpassas en del efter travet;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina fynd du gör :) Här snickras det bara på lediga stunder och dagar så några utflykter har det inte blivit i sommar.. Å andra sidan har med säkerhet en del pengar sparats istället och läggs på tråkiga men nödvändiga saker som virke och färg ! hihihi...tur att jag får mitt lystmäte mättat på din blogg :D
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa