torsdag 18 augusti 2016

Dynor till korgstolar, hemtam groda och livslång vänskap



Han åkte som en skottspole

Under flera år har jag samlat på mig textilier från Miljögården i det här mönstret. Dynorna är perfekta i korgstolarna till den stil jag vill ha i trädgården och i växthuset. Vid något tillfälle har maken åkt runt som en skottspole mellan inredningsbutikerna i jakt på det rätta mönstret lagom till Mors dag eller någon annan speciell dag.




Fick hem och tvätta

Dynorna använder jag både ute i trädgården och inne i växthuset och efter något år blir dom slitna och solblekta. Dessutom använder vi korgstolarna inne i huset under vintern så dom nöts året runt.

Till min stora lycka hittade jag tre st dynor vid senaste besöket på Smultrongården. De tre sista som fanns att tillgå i hela Sverige enligt Eva som äger butiken. Fast när jag slängde upp dom på disken visade det sig att två var blöta och stått i vatten som olyckligt slagits ut på golvet.

Efter en del förhandlingar och rabatter kom jag hem med en som var torr och två halvblöta  med fula ränder på. Det var bara att ställa sig i tvättstugan och gnugga tvättvål på ränderna och skölja och skölja. Som tur var hämtade sig dynorna och efter torkning såg dom nya och fräscha ut igen.




Hojta gärna !

Har letat kuddar i samma mönster utan framgång. Har du möjligen sett dom någonstans (eller liknande) i någon butik får du gärna hojta till och tipsa mig !




Ny duk

Mina underbara tjejkompisar som gästade växthuset hela dagen i går och bodde över till idag förärade mig den här vackra duken till bordet i växthuset. Översållad med blomrankor, bin och fjärilar. Dessutom dyker det upp samma färgtoner som i ljuskronan och på kuddar och dynor. Tack snälla ni !




Hemtam groda ?!

Här har vi suttit och pratat och pratat. Fikat och ätit och pratat igen till sena kvällen när mörkret har sänkt sig över växthuset och massor av ljus har tänds. Dessutom hoppade plötsligt en mellanstor groda fram från ingenstans och förgyllde vår kväll.

Han blev kvällens mest fotograferade och efter att första chocken lagt sig visade han sig från sin bästa sida och studsade runt precis som han var hemtam i växthuset?!

Han kravlade i kryddburkar, hoppade på jordsäckar och ta mig sjutton var han inte på väg till yogamattan också.  Jag öppnade de stora pardörrarna och efter en stunds uppvisning försvann han ut till nya äventyr.

Tyvärr funkar inte tekniken med överföring från telefon till dator så några bilder på den hemtama grodan blir det inte.

Tänk att det är 50 år sedan fotot togs

Livslång vänskap 

Här är vi - järngänget som höll ihop från det vi började i första klass. Även om Å längst till vänster flyttade redan i femman så har vi återkopplat under livets gång och tar bara vid där vi slutade sist. Jag är längst till höger. Pojkflickan i rutig skjorta och jeans. Träskor var inne på den tiden och dom klapprade vi runt i alla tre. B i mitten och jag hörs varje vecka och det är upplyftande varje gång vi pratas vid. Livslång vänskap som är guld värd !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Sån vänskap är guld värd. Tänk det är som man aldrig har varit från varandra när man träffas och ändå har så mycket hänt. Den vänskapen ska ni vara rädda om.
    Härligt med grodan, de kan de där fulingarna. vacker duk åxå, det brukar gå åt några under säsongen hihi.
    Ha nu fina dagar och njut det sista av sommaren här har verkligen hösten klivit på.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Härligt med gamla barndomsvänner :) Jag har några jag också och det är såå underbart roligt och mysigt när man väl ses, även om det går för lång tid emellan ibland ! Du har det så mysigt och fint i ditt växthus så jag förstår att det är inbjudande att sitta där och äta, dricka eller bara umgås över en kopp kaffe :) Det behövs ett uterum nu när flymyror och getingar har dominerat trädgården och man inte vill vara ute, perfekt när det blåser eller småduggar måste det ju vara också ! Jag drömmer vidare om mitt ...
    Trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

  3. Ja nog hade vi en riktigt trevlig dag i växthuset. Så skoj att träffas å så är det ju med gamla vänner, man bara liksom fortsätter där man slutade.
    Här bjöds på hembakad kladdkaka å en riktigt god sallad. Mums!!!!
    Underhållningen med grodan blev ett kul inslag. :-) Hmm...yogakompis???
    Stort tack!
    Kram Helli

    SvaraRadera
  4. Sådan vänskap ska man vara rädd om! Jag har också det så. Bästisar som under åren spridits över jorden men när vi träffas minst en gång om året är det helt underbart och som om vi aldrig varit åtskilda. Härligt!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  5. Oj, så fina dynor! Kul att det gick bort, då blev det ju riktigt fynd! Tycker faktiskt tyget känns bekant.. eller så är det likt något annat.. hmm, får fundera. Kul med så lång vänskap, hoppas den håller livet ut! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa