torsdag 5 maj 2016

Ruinhäng och lavendelklippning



Lite i taget

I dag har det varit en alldeles underbar dag även om det blåst lite emellanåt. Maken har målat staket och jag har röjt i rabatterna enligt mottot - lite i taget. Även en tusenmilafärd börjar med de första stegen. Så till slut kanske man blir klar. Eller också blir det sommar ändå.



Ruinhäng

Emellanåt har jag sjunkit ner i en korgstol i ruinen, tankat vatten och pustat ut. Fontänen vid växthuset fick också flytta ut idag. Ett säkert och härligt försommartecken. Underbart att lyssna till det porlande ljudet av vatten när man hämtar andan.




Rosenhäcken har börjar slå ut sina vackra gröna blad och förhoppningarna är stora att buskarna växer till sig rejält i sommar.




Användbara möbler

Jag är så glad över korgrottinggruppen i ruinen som vi köpte för halva priset på rea för några år sedan. Under vintern har fåtöljerna stått både i köket och vardagsrummet och det känns bra att vi kan utnyttja möblerna hela året.



Klipp, klipp

Den risiga lavendelhäcken ut mot gatan har klippts och rensats från ogräs. Med häcksaxen går det ganska fort - så kan man finputsa med sekatören efteråt. Har massor med lavendel som trivs bra och frösår sig lite överallt där det är väldränerat för rötterna. Brukar klippa dom när de värsta frostnätterna är över.

Nu återstår bara det varmaste stället att klippa på - uteplatsen på baksidan där lavendeln stormtrivs och gärna slår sig ner mellan stenplattorna.




Bara vara, sippa vin och knapra tryffelchips

Nu värker kroppen efter allt klippande och röjande i rabatterna så resten av kvällen tänker jag ta det lugnt - bara vara, läsa en och annan tidning, sippa på ett glas vin, knapra på ett tryffelchips och känna mig nöjd med det som blivit gjort. I morgon är en annan dag.




Rogivande med vatten

Och lyssna till porlandet från fontänen. Ljudet från vattensorl höjer atmosfären i trädgården avsevärt - så rogivande. Fontänen är det första jag sätter på, på morgonen när jag kommer ut i trädgården och det sista jag stänger av på kvällen innan jag går in.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - önskar dig en fantastisk trädgårdshelg !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Så deilig med uteplassen i ruinen! Jeg synes du virkelig har gjort det til en fin plass, skjønner godt at du kan trives der! Kos deg med vin! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. A very beautiful space!
    Very nice!

    SvaraRadera
  3. Du har mycket fint att njuta av i din trädgård. Har åxå klippt min lavendel som växer så bra sen jag flyttade den. det blir grönare och grönare för var dag man kan inte annat än att bli glad.
    Ha det gott du med i helgen härligt med en långhelg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Din ruin är så otroligt fin!
    Ha en fortsatt skön trädgårdshelg!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Låter som du haft en skön trädgårdsdag. Förståndigt att tänka på att allt inte måste bli klart så fort utan att det får ta den tid det tar. Viktigt att njuta av sol och blommor också :-) Väldigt fin fontän.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Hej, det ser rigtig godt ud, sikke en skøn mur, mon du selv har bygget den
    God weekend

    SvaraRadera
  7. Ja, det är ingen idé att jäkta och stressa. Det blir gjort så småningom. Och det som inte blir gjort klarar sig fint ändå. :-)
    Kul att se bilden från gatan, det är en ny vy för mig. Enastående lavendel!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  8. Sååååå vakkert hos deg<3
    hage arbeid her også
    lykke
    nyt helgen søte deg
    klem Eli:)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa