torsdag 19 maj 2016

Harmoniska symboler i trädgården och en trädgårdsfest i två dagar



Barmhärtighetens gudinna

Jag gillar att omge mig med symboler för godhet, andlighet och harmoni i trädgården. Nu har en ny symbol vandrat in i trädgården - en liten buddistiskt gudinna vid namn Guanyin. Hon är barmhärtighetens gudinna och i går vid 16-tiden gick budningstiden ut på Lauritz.com.




Vann budgivningen

Jag var den enda som budat på henne så jag fick henne till ett vrakpris i sammanhanget. Ibland kan det ju dyka upp ett bud i sista hundradelssekunden innan budgivningstiden går ut men igår hade jag tur. Lauritz har ett showroom i Örebro så det var bara att åka ner och hämta hem henne på direkten.




Maken fick följa med som bärhjälp för den här damen är skapad i blåsten och ingenting man bara kånkar runt på med muskler och leder som går på halvfart.




Given plats i ruinen

Jag kände direkt att hon skulle få bo i öppningen i ruinen så hon har utblick över trädgården och kan hälsa besökare välkomna. Är osäker på vilket sällskap hon skall få i öppningen så det får ta lite tid innan det blir rätt. Är redan jätteförtjust i min lilla gudinna och tycker att hon utstrålar fridfullhet och förtröstan och tillför en till dimension till ruinen.




Omtyckt buddhapojke

En annan omtyckt symbol i trädgården är buddhapojken jag hittade i Åmmeberg på antikmarknaden förra sommaren. Han utstrålar bara godhet och harmoni där han sitter i sitt hörn av mormors gamla soffa med rosen hängande ner över axeln.




Trädgårdsfest i dagarna två i Örebro

Jag köpte honom av Karl-Fredrik på Eklaholm som ställde ut på mässan och där allt i montern var till salu. Karl-Fredrik kommer till Örebro på lördag när det är Trädgårdsfest i stan med massor av intressanta föreläsare och aktiviteter. Under söndagen fortsätter festen med trädgårdsdag i Karlslund.




Andas harmoni

Nu väntar fika i växthuset och sen skall jag gå en runda och andas in lite harmoni från symbolerna i trädgården.

Har du några symboler i din trädgård som betyder lite extra för dig ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Grattis till gudinnan! Hon är verkligen som gjord för fönstersmygen i ruinen.
    Jag har en stor rostig fågel som jag nog gillar mer för hur den kom till än att den är vansinnigt snygg att se på.
    Härligt med trädgårdsfest i dagarna två. Hoppas du visar många bilder från trevligheterna.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Inte precis just nu men det finns en tanke i alla fall.Vi är ju inte färdig med alla hörn och platser så det får vänta lite.( om jag nu kan det) Budda pojken är för söt den hade platsat här.
    Ha det gott på trädgårdsfesten, väntar med spänning på bilder.
    Kram meta

    SvaraRadera
  3. Åh grattis hon är jättefin�� och buddapojken så söt, du har verkligen fint och harmoniskt i din trädgård. Vi har också små rum som vi njuter av i trädgården. ������ Heléne ö

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!
    Vilket fynd passar perfekt där.Ibland skall man ha lite tur. Båda passar så fint hos dig.
    Nej jag har ingen symbol mer än katten som ligger på lite olika stenar och gottar sig. Men jag blir verkligen sugen på att skaffa något när jag sett dina. Ett par av mina blomman för dagen börja ta för sig rejält så snart skall de ut. Blev bara ett par men allt är bättre än inget eller hur. Jag är iallafall jätteglad för dem. Jag hade din fina fröpåse hängande på utställningen på Sofiero och jag har tagit bild och allt men inte blivit färdig att skriva om det. Här går det för runt och det har varit mycket med sonen dessutom. Tack för hälsningen ang. ME/CFS betyder mycket för mig. Det är så jobbigt att stå bredvid och vara maktlös. Men nu har vi fått vård i Stockholm och det är vi så glada för. Tack även för hälsningen angående filmen kul att du gillar den. Jag är lite sugen på att göra lite mera filmer och hoppas jag blir lite mera van. Ha det bra min vän hoppas vi ses en vacker dag. Skulle så gärna vilja ge dig fina människa en kram.
    En kommer här så länge
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  5. Underbara små figurer ! :) Och vilken tur att du vann budgivningen ! Hon gör sig mycket bra där i ruinen ...Jag är ju såklart jätteförtjust i min nya Trädgårdsängel...hon står redan ute på sin tilltänkta plats, det som ska bli en lund men än har inte grävskopan hörts av...väntar nog till efter visningen innan jag stöter på om det ... ;)
    Trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Visst känns det som en riktigt kul seger när man vinner en budgivning och när det sedan passar in som handen i handsken. Jag budade hem ett par vackra järngrindar för något år sedan. Mitt bästa fynd. Har inga symboler men trädgårdsstilen kanske är min symbol.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  7. Oj galet snygg - grattis till fyndet. Är ute efter något liknande. <3

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa