torsdag 21 augusti 2014

DIY - trädgårdsförkläde av recyclad kökshandduk !



Sååå roligt att pyssla igen !

En fördel med regnvädersdagar är att då får jag pyssla igen och genomföra lite idéer jag burit på en tid. På loppis på försommaren hittade jag extrastora kökshanddukar för 20kr/st - sedan har idén om ett trädgårdsförkläde skvalpat runt hela sommaren innan jag kom till skott en regnig augustidag.




Först tvättade jag handduken för att motivet från servetterna skulle fästa bättre. Sedan mätte jag ut var fickorna skulle vara och lackade fast mina motiv enligt instruktionen på decoupageflaskan. Det tar sin lilla tid eftersom motiven måste torka mellan lackningarna och den slutliga fixeringen med strykjärnet som gör att det är lätt att tvätta det.




Sedan vek jag nederdelen dubbel för att få en snygg och stabil kant på fickorna och nålade var jag skulle sy sömmarna. Sedan var det bara att sy sömmarna och sy fast bandet runt midjan. Jag hittade mitt på Blomsterlandet på rulle och tyckte att den lite rivna kanten passade bra in på mitt förkläde.




Jag sparade handdukshängaren på handduken så jag kan hänga upp förklädet  när jag inte använder den.




Jag brukar samla på mig servetter under semestern och tyckte att det här motivet passade bra på ett trädgårdsförkläde.




Monogrammet visar ursprunget !

Jag har utgått från handdukens monogram när jag har designat trädgårdsförklädet - det känns som det är monogrammet som liksom "bär upp" hela skapelsen och visar ursprunget. Med tre stora och djupa fickor får man plats med de viktigaste redskapen när man strosar runt och trädgårderar i sin trädgård.

Så nu är det inte bara de sköna trädgårdsskorna och handskarna som åker på när jag göra mina rundor - nu åker också det sköna och praktiska trädgårdsförklädet på och jag trivs fantastiskt bra i det !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Vad påhittig du är så praktiskt det blev och snyggt, bättre än de i butiken. Här är det måla och skrapa som gäller
    Ha en fin fredag med det om magen
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Påhittigt! Kul att ta tid för lite pyssel, händer lite för sällan nu här.
    Har massor av hanndukar!!;)

    Ha drt gott, kram :)

    SvaraRadera
  3. Det var fint, duktig du är. Har själv funderat på att göra ett förkläde. Kanske sätter jag fart någon dag.....
    Må så gott. Åsa

    SvaraRadera
  4. Så smart och snyggt... du är så påhittig och så genomför du dina idéer på ett sånt snyggt sätt! Kul!

    Ha en riktigt fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Men vad snyggt!!! Vilket roligt pyssel,själv har jag dragit fram broderiet och börjat virka, det är så kul att skapa.

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Jätte snyggt! Så länge jag tänkt att jag ska prova...men inte än har jag kommit igång...suck. Njuter av dina fina bilder istället!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Väldigt tjusigt....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Vad fint förkläde du gjort! Jag glömmer alltid att sätta på mig mitt förkläde. Som dock inte är snyggt Men det är grönt och det är av bra kvalitet. Kram Zinnia

    SvaraRadera
  9. Du, det där var riktigt läckert!
    Jag hittade också linnehanddukar med rött monogram på en loppis i sommar, men jag undrar om de inte är lite för små...
    En riktigt skön helg önskar jag dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

  10. Så fint det blev!!!
    Ha en skön helg i ditt lilla trädgårdsrike. :-)

    Kram Helli

    SvaraRadera
  11. Så fint det blev och fiffigt att behålla hanken att hänga i. Jag går alltid med bakfickorna fulla av verktyg som sticker upp.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  12. Verkligen fint. Gillar din grundtanke om återanvändning.
    Fortsatt trevlig helg
    Birigtta

    SvaraRadera
  13. Så fiffigt och fint!
    Like a lot💜

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa