onsdag 12 oktober 2022

Trädgårdsateljén proppad med pelargoner

 

Växthuset tömd på pelargoner

Hastigt och lustigt hörde snickaren av sig och skulle dyka upp för renovering av växthuset så då bestämde jag mig för att tömma växthuset på alla pelargoner så han fick fritt spelrum. Nu är Trädgårdsateljén full med pelargoner och även köket och mitt kontor. Har knappt varit i ateljén på hela sommaren - bara lastat in grejer som inte skulle stå någon annanstans så nu är det röjning och städning som gäller. Herre gud vad pryttlar jag har ! 




Får fortsätta blomma ett tag till

Låter blommorna vara kvar ca en månad till sedan kanske det är dags att klippa av dom så plantorna får gå i vintervila för att ladda om för nästa säsong.



Fyndade kontorsstol

För en tid sedan fyndade jag en äldre kontorsstol på Auktionshuset här i stan som jag egentligen tänkte ha på hemmakontoret men den funkar inte att sitta i och skriva på datorn så den fick flytta ut i ateljén istället. Perfekt att sitta i när man pysslar och lagom höjd till arbetsbänken.




Hon fick plats

Den stora Mårbackan baxade vi in i hörnet på arbetsbänken där jag hoppas att den skall trivas i vinter. Har aldrig tömt växthuset så här tidigt tidigare men det känns helt ok när jag vet att växthuset kommer att vara i bra skick i vår istället när nästa säsong sätter igång och jag är passionär på heltid. Jippie !




Förberedde redan förra året

Är så glad att jag förberedde redan förra hösten med inköp av arbetsbänken och målning av ateljén (förrådet) för att kunna tillbringa tid i vid pensioneringen. Här kommer jag att spendera mycket tid i vinter och maken har tröttnat på att mina målargrejor invaderar köksbordet så nu smider jag planer för att få in dom i ateljén istället. Har en plan och vi får se om den går i lås och att maken kan tänka sig att ta en tur på okända vägar för att leta skatter som matchar arbetsbänken. Ganska lång tur men som tur är finns en travhäst han gärna besöker och kan locka vid regnbågens slut. 



Rädd om den patinerade köpmansdisken

Jag vill inte hålla på och måla på den här 1800-talsdisken men däremot kan jag binda kransar, så fröer och plantera om pelargoner på bänken. Så jag tänker mig två avdelningar i ateljén - en för trädgård och en för målning. Hoppas på att den drömmen går i uppfyllelse lagom till min 66:e födelsedag senare i oktober. Man kan alltid skicka ut en önskan i Universum. 



En ny tid väntar

Idag har jag jobbat sista dagen och har bara avtackningen kvar i slutet av månaden - det känns lite konstigt, vemodigt och jätteskönt på en och samma gång. Jag tycker fortfarande att det är roligt att jobba men känner ju också att jag inte riktigt orkar som tidigare och att jag är piggare när jag är hemma så det är precis som det skall vara. Allt har sin tid. Nu är det en ny tid som väntar. Så spännande.

På lördag väntar en heldag med meditation, skogsvandring och djupavslappning - skall bli ljuvligt. Hoppas bara att det vackra vädret fortsätter.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du har en fin vecka !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Grattis till ditt nya liv och välkommen in i den tredje åldern! Den tiden är ljuvlig kan jag intyga. Du får bestämma helt själv hur du vill att dagen ska te sig. Ha det gott Isa. Älskar din ateljé och din kontorsstol!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du !
      Det känns fantastiskt bra att kliva in i den tredje åldern och jag har ju följt dig i alla år och vet hur kreativ och skapande du är!
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Så fint du har det i din ateljé. Lycka till med pensionärslivet, det kommer att bli så bra.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Marika !!
    Ja, nu börjar en ny tid och det är spännande.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa