måndag 27 december 2021

Storslagna terrakottakrukor i rabatten bland grönskan

 

Halvt dold och knappt skönjbar

Halvt dold och knappt skönjbar där bakom växtligheten sticker den höga lerkrukan fram så himla vackert hos Engelska Trädgården på Österlen i somras under vårt årliga besök. Oftast placeras en hög terrakottakruka i siktdjupet i trädgården och tillför så mycket med sin storslagenhet.




Jättelik blickfång

En annan maffig jättelik kruka som ett blickfång hittar vi under en rostig portal hos "I vått och torrt" på Österlen. Just dom här lerkrukorna som är lite patinerade och ser ut som dom funnits i tusentals år ger så mycket själ till trädgården. Så vackert med den klängande grönskan som ramar in. 




Lyser bland grönskan

Här är vi tillbaka i den Engelska trädgården igen fast ett helt annat år och kanske är det samma kruka som på första bilden. Den lena rena leran nästan lyser bland grönskan och är otroligt maffig. 




Terrakotta mot tegel

Ett år på Chelsea Flower Garden såg jag den här vackra krukan i en av visningsträdgårdarna. Så vacker mot grönskan och den murade kanten av tegelstenar.




Oas för krukälskare

Förra sommaren köpte vi med oss en hög terrakottakruka från "En liten bit av medelhavet" vid vår Österlensemester. Den oasen är ett paradis för krukälskare med mängder av krukor överallt i den lilla medelhavsträdgården på baksidan av butiken. Framsidan av butiken avslöjar ingenting om vilken pärla som döljer sig på bakgården där man även kan bli serverad en magisk tomatsallad bland blommande lavendel och klängande vindruvor. 




Inte hittat sin plats

Någon riktig bra plats för min terrakottakruka har jag inte hittat än utan den har flyttat runt lite, oftast på stenplattor och absolut utan grönska som halvt döljer den. 
 



Får flytta in till sommaren

Jag vill också ha en hög kruka som skymtar bland växtligheten, lite halvt dold och mystisk precis som på de första bilderna så till sommaren skall min terrakottakruka absolut få en plats bland grönskan antingen i långa perennarabatten eller i ruinrabatten.  Tror den här krukan kommer att bli nöjd med den placeringen - en placering den så väl förtjänar för att komma till sin rätt.




Vilar och laddar för roligheter

Vill du se mer av "En liten bit av medelhavet" hittar du tidigare inlägg med många bilder HÄR, HÄR och HÄR.

Hoppas du haft en ljuvlig julhelg och lång ledighet att njuta av. Själv är jag långledig och passar på att ladda batterierna ordentligt och efter nyår väntar enbart 25 %-jobb vilket jag ser fram mot och tycker att jag förtjänar efter att ha kämpat på sedan 18-årsåldern. Det finns så mycket roligt som väntar där framme när man får gå i "passion". 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa