söndag 28 november 2021

Pimpad rostig lampskärm och adventspyntad farstukvist

 

Dukar upp på farstukvisten

I vanliga fall brukar jag gå bananas framför växthuset med att duka upp till advent och jul men i år valde jag farstukvisten på framsidan i stället så på förmiddagen var jag och maken ute och hängde upp ljusslingor. Det var fram med långa stegen, hammare och spik och tålamodet frestades på en aning när alla slingor försiktigt skulle trasslas ur så dom inte var trasiga redan innan vi fått upp dom. 



Så roligt att rådda runt med lite pryttlar som den enögda medfarna tomten, ladda batteriljus och små batterislingor i ljuslyktor och runt ljungen på marmorbordet.  



Pimpad till advent

Den rostiga lampskärmen fyndade jag för många år sedan på ett loppis i Hammenhög på Österlen. Den har periodvis hängt i trädgården med hängande rostiga fåglar och prismor som nu spridits för vinden. Till advent fick det bli röda hängande äpplen i snören och thujakvistar. 




VAR är den ?

Jag visste med mig att jag hittat en rostig kedja på någon loppis en gång i tiden men kan inte för mitt liv begripa var jag har lagt den eller hängt den. NU hade jag behövt den för att hänga upp den rostiga lampskärmen men jag hittade en kortare kedja så den kom upp i alla fall. Jakten fortsätter under veckan för jag vill att skärmen hänger längre ner och kanske begåvas med en egen liten ljusslinga.



Återanvänder igen och igen och igen

För säkert 30 år sedan hittade jag en mall till en snökrans i Året Runt och överförde den på en plastficka som jag använt många, MÅNGA gånger sedan dess. Perfekt med en mall på en plastficka som man bara kan spola av och använda igen och igen och igen. De här snökransarna gjorde jag redan i fjol och sedan har fönstret stått undanstoppat. 





Flyttar runt tills jag är nöjd

Jag kommer säkert att flytta runt alltihop och byta ut vissa saker som den gamla gröna trädgårdsfåtöljen mot en i rotting i stället under veckan som kommer. Det tar ett tag att rådda runt innan man är nöjd. Skulle vilja ha in mycket mer grönt också som någon liten gran eller tall. Nu tog jag mest det jag hade till hands och som fanns tillgängligt - dessutom var det riktigt kallt i dag så det bet i kinderna när man kom in igen.  





Tur att det finns torgmadammer

Allt behöver man ju inte göra själv heller. När jag hittade vackra lingonriskransar på torget så kunde jag inte motstå när jag vet hur mycket material det går åt till en tät krans och hur lång tid jag skulle få gå dubbelböjd i skogen med sekatören i högsta hugg för att plocka riset. Något jag aldrig hade orkat. Bandet är ett favoritband sedan 25-30 år som snart är helt utnött men vissa saker tillhör liksom advent och jul. Det har tunn ståltråd i kanterna så det är lätt att forma.






Snön är nog snart på väg

Nu är det bara snön som fattas men den är nog på väg i slutet av veckan tror jag. Jag har down-skiftat på jobbet så i fortsättningen jobbar jag bara 25 % vilket känns riktigt, riktigt bra. Nu när jag fyllt 65 börjar en annan fas i livet och livskvalité har blivit ett ledord. Man behöver ta hand om sig så man orkar göra det roliga i livet och fylla på energikontot. Och njuta av dagarna som går. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Som vanligt jättefint och takkrona är ju toppen. Fick en liten idé som jag kanske använder på min vanliga takkrona i växthuset. Blir ju inte lika fint men ändå...
    Besserwissern i mig kan inte låta bli att påpeka att det är buxbom till lingonkransen, men det spelar ju egentligen ingen roll.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anette - så roligt att du blir inspirerad !
      Haha - är det buxbom i kransen ? Inte undra på att den var så tät och fin !
      Hoppas du haft en riktigt trevlig första advent !
      Allt gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Så fint du har gjort det! Så inbjudande och julfint! Den rostiga kronan är helt ljuvlig...
    Ja man hinner det man hinner och det går ju att köpa en krans också :)
    Så var det måndag igen, ha en fin vecka nu Isa.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. unha preciosidade... cómo me inspira a túa páxina. Saúdos dende Galicia.

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!
    Det är alltid lika kul att titta in hos dig, så mycket fint du gör. Riktigt vacker krans, jag gjorde som du köpte mig kransar på Julmarknaden.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
  5. Draga Isa,
    O atmosfera incantatoare ai realizat pentru primirea magicei sarbatori. Imi place extrem de mult coroana cu mere!
    Cele mai calde salutari,
    Mia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa