tisdag 5 november 2019

Nu är växthuset tömt



Trångt om utrymme

Nu är alla pelargoner inplockade till vinterförrådet där det är riktigt trångt på bordet. Några eftersläntrare står fortfarande kvar på snickarbänken i väntan på att något utrymme helt mirakulöst skall uppenbara sig. Lite vemodigt är det alltid varje höst när växthuset skall tömmas så några bilder efter tömning brukar jag aldrig ta. Föredrar att ha den här bilden på näthinnan istället. Längtar redan.




Tvättade och klara

Alla textilier är inplockade och tvättade i omgångar så dom skall vara rena och fräscha inför nästa säsong och en hel del använder jag inne också under vintern. Gick faktiskt utmärkt att stoppa in de tjocka sittdynorna i tvättmaskinen och tvätta dom. Långsam torkning i pannrummet tog några dagar bara.




Knuvar in så mycket som möjligt

Bordet är ihopskjutet och förpassat till hörnet framför turkosa dörren för att få in trädgårdsmöblerna i ruinen. Eller egentligen är det bara bordet som skall in - fåtöljerna är utspridda inne i huset medan korgmöbeln på uteplatsen med soffa och bord också knuvades in i växthuset. Bygger man på höjden så går det det utmärkt att få plats med mycket.




Alla vattenkannor uppradade i fjol inför vinterviste i växthuset. I år är nästan alla inne utom någon som redan fyllts med is och får bli kvar ute.




Går till vila utan blommor och knoppar

Saknar redan växthuslivet - undrar hur jag skall klara mig ända till mars 2020. Inför pelargonernas vintervila klippte jag av alla blommor och knoppar så dom riktigt skulle fatta att dom ska vila till i mars för att sedan blomstra för fullt igen.




Fylliga, bulliga pellisar till våren

De långa spretiga exemplaren toppade jag kraftigt och tog nya sticklingar från som jag tryckte ner i samma kruka för att få fylliga pellisar till våren. Dom har stått inne på fönsterbrädan i köket de senaste veckorna och ser ut att ta sig.

Var dom skall tillbringa vintern vete katten - får göra en inventering av garaget där fontänen, däckstolar och runda trädgårdsgruppen redan tagit plats bland gräsklippare, cyklar och krattor. Planering för våren pågår redan verkar det som !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa