måndag 18 november 2019

Avskalad stillhet i mörka november



Allt går till vila

Nu behöver man verkligen massor av tända ljus för att mota mörkret där ute samtidigt som det också är vilsamt på något sätt när träden står nakna och allt går till vila. Vi kanske behöver den här avskalade stillheten för att orka med ännu en trädgårdssäsong precis som alla växterna och träden i trädgården behöver en viloperiod för att samla kraft för ännu en grönskande vår och sommar.




Fladdrar och skimrar

Jag älskar att bara vara och stirra in i lågan på ett tänt ljus och se det fladdra, skimra och växa. Det är en sorts alldeles speciell frid i den "meditationen" som skapar ett lugn i sinnet.




Pausar växthuset

Jag saknar en rofylld stund i växthuset men nu när växthuset är tömt och det är så ogästvänligt och rått utomhus vilket slår igenom inne i växthuset ger jag upp efter en kort stund och söker mig in i värmen igen. Kanske behöver jag en paus från växthuset också - var sak har sin tid. Ibland kan det vara bra att få längta och drömma.




Gamla foton får duga

Idag tänder jag ljus inomhus och särskilt till frukosten för att få en bra start på dagen. Att starta med lite ljusterapi är bra för själen och sätter nivån för dagen. Kameran får också vila - den har jobbat hårt under hela sommarsäsongen. Gamla foton får duga.




Fortfarande färska

De flesta kryddorna är intagna i växthuset - de klarar sig där ett bra tag till. Det är enkelt att bara smita ner och klippa av lite timjan eller rosmarin när man behöver. Skulle egentligen ha klippt ner kryddorna och torkat men inte kommit till skott. Lite vardagslyx att fortfarande ha tillgång till färska kryddor.

Allt är stilla, mörkret sänker sig tidigt och dagarna blir kortare och kortare. En dag har allt vänt och säsongen 2020 startar igen med hopp om nya frösådder och storslagna grönskande planer.

Ha det så gott i novembermörkret alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Jag vill rikta en speciell hälsning till den trevliga kvinna som satt vid vårt bord på Adolfsbergs trädgårdsförenings jubileumsfest i går och som regelbundet läser bloggen - blir så glad när jag träffar läsare IRL DS.

6 kommentarer:

  1. Looks again and again beautiful.
    Happy evening and all my best from Austria
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Så fint! Tänk jag har förlikat mig helt med att se november som en vilomånad.Så drömmer jag lite om växthuset som jag hoppas kommer på plats till våren. Så efterlängtat. Men det är bra att få längta och drömma lite!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Trevlig sida med vackra bilder. Tack, hälsningar Tord!

    SvaraRadera
  4. Älskar, precis som du, det gråmulet lugna nu i november, kanske inte lika mycket som åren i april men nästan. Höstlugnet ger, precis som du skriver, en paus från odling och trädgård. Tid till drömmar och lite längtan.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Ditt inlägg andas lugn precis som bilderna och jag tror också på att lyssna på kroppen och låta den vila lite när mörkret lägger sig. Det är ju hur motigt som helst att gå ut efter fyra när allt är svart på landet. Trädgårdsbelysning och en och annan gatlykta är som en droppe i havet.
    I ditt växthus känns det som om sommaren dröjer sig kvar, mysigt!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Ja jag tror vi behöver den här tiden...på ett sätt. Om man bara slapp mörkret och det gråa vädret!! Jag ska ta in alla kryddor i växthuset idag, bra tips! Persiljan växer fortfarande :)
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa