torsdag 21 november 2019

Man kan till och med ha glädje av henne i julpyntet



Som man sår för man skörda

Tänk vilken vallmoinvasion det var i rostiga rosenrabatten i somras. Jag strödde ut massor av vallmofröer redan under hösten och i juni exploderade hela rabatten vilket kanske inte var meningen.




Tackade inte nej

Egentligen var det en helt annan vallmo jag sett fram mot att tillbringa försommaren med men vilken tackar nej till raringen Poppy Love när hon vill blomma i mängder.




Hon dök upp på flera olika ställen i trädgården - ja, det var nästan så jag blev lite trött på henne.




Överallt hade hon frösått sig

Hon invaderade ett degtråg i köksträdgården, lavendellunden framför växthuset och hela rostiga rosenrabatten så man kan verkligen snacka om att fröerna hade grobarhet. De fröer man tar själv i sin egen trädgård har alltid visat sin bästa sida genom åren tycker jag.




Fyllde skottkärran

Till slut tröttnade både jag och de andra växterna i rabatterna på hennes framfart. Jag ryckte helt sonika upp henne med rötterna och lassade hela skottkärran full. Tyvärr blev den stående och de vackra vallmokapslarna blev förstörda av väder och regnskurar. Men det fanns ju gott om henne så ett helt gäng klarade sig och har stått på torkning hela hösten.




Guldskimrande kronor

Nu har jag tömt ut fröerna ur vallmokapslarna - inte i rabatten där har andra sorters vallmofröer spridits ut och nu har jag sprayat guldfärg på kapslarna. En krans med mossa, torkade hortensiakvistar och guldfärgade vallmokronor ligger på snickarbänken nere i växthuset och väntar på att bli klar. Under helgen skall det ske, dessutom har jag penslat lite extra glimrande guld på kronorna.

Tänk vilken användbar blomma vallmo ändå är - man har till och med glädje av henne i julpyntandet. Tack Farbror Grön för tipset !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Så fint! Älskar vallmo. Gjorde ju en så fin vallmorabatt i somras. Nu ser jag att det är fullt av små gröna plantor men antar att de inte klarar vintern. Förstår inte riktigt hur detta med höstsådd går till? dessa har ju självsått sig. Har sparade frön i en pappkasse i garaget också. Ställde en massa kapslar upp och ner. Kanske jag tar efter din fina idé och sprayar några? Så roligt med inspiration.
    Ha det fint!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika ! Jag tror att dina små vallmoplantor kommer att klara sig till våren - det gjorde mina förra hösten. Dom grodde också under hösten. Roligt att du blir inspirerad !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Vallmo är något av det vackraste som finns, i synnerhet frökapslarna. Det blev väldigt vackert med guldfärgen. Hoppas du visar bild på den färdiga kransen. Tror den blir något alldeles extra med de vackra vallmo-guldkronorna.

    Önskar dig en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita !
      Javisst är vallmo en fantastisk blomma! Kransen jag påbörjade blev inte som jag tänkt mig kanske blir den färdig under veckan som kommer. Ibland behöver saker och ting ligga till sig lite.
      Hoppas du haft en riktigt skön helg !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Härligt! Älskar växter med många funktioner och ser fram emot att få se den färdiga kransen.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Håller helt med dig - älskar också när man kan använda material från trädgården. Vallmokronor kommer nog att bli mitt älsklingsmaterial inför årets advent.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Sååå vacker och lika vacker i guldskrud :)
    Önskar dig en mysig lördag Isa...
    Kram från ett grått Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti !
      Härligt med sommarblommor som man kan återanvända. Hoppas du haft en riktigt skön helg !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa