lördag 19 november 2016

DIY - vackra vikta papperstjärnor



Plötsligt hände det

Jag hade sneglat på dom i flera år men de såg så avancerade ut att jag inte riktigt vågat mig på dom - förrän i år vill säga. De vackra vikta papperstjärnorna såg jag första gången hos Eva-Mari med bloggen Solstrimmor. Hennes var vikta med blad ur en tysk diktbok från 1863 och var väldigt vackra.



Roligt och beroendeframkallande

Jag är en utpräglad learning-by-doing-människa så det tog några stjärnor innan jag hittat rätt teknik och storlek på stjärnan och ett tag tänkte jag nästan ge upp (dunderförkylningen gjorde nog sitt till). När jag väl kommit över det stadiet och hittat tekniken var det bara roligt och beroendeframkallande.




Tapet letades fram

Jag ville ha ett rustikt utseende på mina stjärnor och letade fram överbliven tapet med motivet Stensöta som fanns kvar sedan vi tapetserade om vårt sovrum för några år sedan. På bilden har jag gjort alla vikningar och skall börja limma stjärnans uddar.




Här är den limmad och klar och dags att gå in på nästa eftersom det går åt två stycken stjärnor som sätts mot varandra för att bilda en stjärna.




Räcker långt med bara formen

Den gamla patinerade dörren som fått flytta in från växthuset till vardagsrummet fick förutom en ljusslinga även bli pimpad med några pappersstjärnor. Tycker att det räcker med formen för att det skall bli lite julstämning. Om man vill kan man ju limma fast små pärlor längs ut på uddarna eller limma fast lite glitter på stjärnorna så lyser dom lite extra. Eller välja ett juligt papper.

På den överst till vänster har jag limmat fast lite löst ull som blev över från kreativiteten i förra inlägget. Jag limmade ihop stjärnorna med varandra med limpistol och lite lim syntes och behövde döljas.




De här stjärnorna var så roliga att göra att det garanterat kommer att bli fler. Är du sugen hittar du en väldigt bra beskrivning HÄR.




Pysslar på - städningen får vänta

Efter en vecka med dunderförkylning är jag äntligen nästan tillbaka igen. Att ta en pysseldag är precis lagom ansträngande. Jag tror bestämt att storstädningen till advent får vänta till en annan dag. Jag har roligare saker för mig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Vilken läcker stjärna. Den måste jag testa!

    SvaraRadera
  2. Underbart
    När jag får tid ska jag prova :)

    SvaraRadera
  3. Givetvis ska jag testa! Förra julen hittade jag en gammal kartbok och ett annat stjärnmönster som inte var av det lättare slaget. Efter tre stjärnor fick jag nog. Det här ser mycket bättre ut.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så fina de är, och tack för länken. Skall göra ett försök.
    Ha en fin söndag/Marika

    SvaraRadera
  5. Så himla vackra stjärnor du gjort och de passar så bra på din vackra gamla själfulla dörr. Kul att jag kunnat inspirera dig, du inspirerar ju mig med så mycket:)

    Skönt att din förkylning dämpats, min ögokatarr är också bättre. Så små saker blir stora när de sätter åt!

    Ha en särdeles fin söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Stjärnorna är fina men på den dörren blir det extra snyggt. Har sagt det förut; du har öga för kombinationer och detaljer.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Så skönt att du är piggare! Fina stjärnor också, tror jag måste testa att göra några...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Sådana stjärnor försökte jag vika för några år sedan, själva vikandet gick bra men jag lyckades aldrig limma ihop halvorna med varandra! Nu kan jag tänka mig att göra ett nytt försök när jag ser hur snyggt du gjort det!

    SvaraRadera
  9. Jättefina blev dom och imponerad över att du också lyckats matcha färgen på slingan.
    Här pysslas det mest med ris just nu, men lite papperspyssel ska det väl också bli i alla fall handgjorda julkort.
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Gillar dom skarpt. Har försökt mig att vika till några, men jag gav nog upp för fort. Dags att ge dom en chans till:)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa